Students and nurses perception regarding the educational practices of the health at school program

Authors

  • Katrine Nascimento de Carvalho Faculdade São Leopoldo Mandic - Campinas, SP, Brasil.
  • Luciane Zanin Faculdade São Leopoldo Mandic - Campinas, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-0218-9313
  • Flavia Martão Flório Faculdade São Leopoldo Mandic - Campinas, SP, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-7742-0255

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc15(42)2325

Keywords:

School Health Services, Health Promotion, Nurses, Nurse-Patient Relations, Health Knowledge, Attitudes, Practice, Health Care, Public Health.

Abstract

Objective: To identify the difficulties of the nurse performance in the actions carried out in the PSE, and to evaluate the student’s perception about the program through validated questionnaires containing open and closed questions. Methods: 6 nurses and 358 students from public schools located in the city of Parnaíba-Piauí-Brazil answered a pre-tested questionnaire appropriate for the target audience: students or professionals. Results: Students acknowledged the nurse’s performance in the school setting, but the majority reported that there was no assessment of health problems, no blood pressure checked, no orientation on nutritional habits and no guidance on vaccination. The action with the most coherence in the responses among the participants was the measurement of weight and height (65.6%) and the lowest was the assessment of vision (15.4%). Conclusion: The nurses highlight that the excess of assignments in the UBS, the lack of involvement of schools and the lack of intersectoral articulation are the main problems for the good execution of the PSE.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Katrine Nascimento de Carvalho, Faculdade São Leopoldo Mandic - Campinas, SP, Brasil.

Enfermeira. Mestre. Departamento de Saúde Coletiva, Faculdade São Leopoldo Mandic, Campinas, São Paulo, Brasil; Professora no Curso de Enfermagem. Faculdade Uninassau - Unidade Parnaíba, Piauí, Brasil.

Luciane Zanin, Faculdade São Leopoldo Mandic - Campinas, SP, Brasil.

Cirurgia Dentista. Doutora. Professora no Departamento de Saúde Coletiva, Faculdade São Leopoldo Mandic, Campinas, SP, Brasil.

References

(1) Sperândio AM, Carvalho FFB, Nogueira J, Zancan L, Akerman M. 10 years of the National Health Promotion Policy: progress and challenges. Ciênc Saúde Coletiva. 2016 Jun;21(6):1681-2. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.10862016 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015216.10862016

(2) Ferreira IR, Vosgerau DS, Moysés SJ, Moysés ST. Normative measures of the Health in the School Program: content analysis associated with ATLAS TI software. Ciênc Saúde Coletiva. 2012 Dez;17(12):3385-98. DOI: https://doi.org/10.1590/s1413-81232012001200023 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012001200023

(3) Eberhardt TD, Reis LF. Programa Saúde na Escola – PSE: estruturado de acordo com os princípios do SUS?. Anais do 5º Seminário Nacional Estado e Políticas Sociais. As políticas sociais nas transições latinoamericanas no século XXI: tendências e desafios. Cascavel, Paraná; 9-12 out 2011. Cascavel (PR): Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE); 2011. p. 1-14.

(4) Cesário NCM, Costa RJV, Pereira JT. O enfermeiro no ambiente escolar: práticas educativas atuais e eficazes. Revista Tecer. 2014 Mai;7(12):38-47. DOI: https://doi.org/10.15601/1983-7631/rt.v7n12p38-47

(5) 5. Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde na escola. Cadernos de Atenção Básica, n. 24. Série B. Textos Básicos de Saúde. Brasília (DF): Ministério da Saúde; 2009.

(6) Ministério da Educação (BR). Secretaria da Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. Manual da educação integral em jornada ampliada para obtenção de apoio financeiro por meio do programa dinheiro direto na escola–PDE/educação integral: no exercício de 2011. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2011.

(7) Carvalho FFB. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis. 2015 Out/Dez;25(4):1207-27. DOI: https:// doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312015000400009

(8) Pires LM, Queirós PS, Munari DB, Melo CF, Souza MM. A enfermagem no contexto da saúde do escolar: revisão integrativa da literatura. Rev Enfermagem UERJ. 2012 Dez;20(spe 1):668-75.

(9) Costa GM, Figueredo RC, Ribeiro MS. A importância do enfermeiro junto ao PSE nas ações de educação em saúde em uma escola municipal de Gurupi – TO. Rev Científica ITPAC. 2013 Abr;6(2):1-12.

(10) Costa GMC, Cavalcanti VM, Barbosa ML, Celino SDM, França ISX, Sousa FS. Promoção de saúde nas escolas na perspectiva de professores do Ensino Fundamental. Rev Eletr Enf. 2013 Jun;15(2):506-15. DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v15i2.15769 DOI: https://doi.org/10.5216/ree.v15i2.15769

(11) Maciel ELN, Oliveira CB, Frechiani JM, Sales CMM, Brotto LDA, Araújo MD. Project Learning Health in School: the experience of positive impact on the quality of life and health determinants of members of a community school in Vitória, Espírito Santo State. Ciênc Saúde Coletiva. 2010 Mar;15(2):389-96. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000200014 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232010000200014

(12) Machado WD, Oliveira KMCP, Cunha CG, Araújo Júnior DG, Silvino RHS, Araújo MS. “Dias Programa Saúde na Escola”: um olhar sobre a avaliação dos componentes. Rev Sanare. 2016;15(1):62-8.

(13) Ministério da Saúde. Ministério da Educação (BR). Caderno do Gestor do PSE. Brasília (DF): Ministério da Saúde/Ministério da Educação; 2015.

(14) Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70; 1977.

(15) R Core Team. Foundation for Statistical Computing. A language and environment for statistical computing [Internet]. Vienna: R Core Team Foundation for Statistical Computing; 2015.

(16) Silva KL, Sena RR, Gandra EC, Matos JAV, Coura KRA. Promoção da saúde no programa saúde na escola e a inserção da enfermagem. Rev Min Enferm. 2014 Jul/Set;18(3):614-22. DOI: https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140045 DOI: https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140045

(17) Maia JA, Menezes FA, Santos PAM. Percepção dos pais sobre a importância de acompanhamento do crescimento e desenvolvimento infantil. DêCiência em Foco. 2017;1(2):53-63.

(18) Sousa MC, Esperidião MA, Medina MG. Intersectorality in the ‘Health in Schools’ Program: an evaluation of the political-management process and working practices. Ciênc Saúde Coletiva. 2017 Jun;22(6):1781-90. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.24262016 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232017226.24262016

(19) Nickel DA, Lima FG, Silva BB. Modelos assistenciais em saúde bucal no Brasil. Cad Saúde Pública. 2008 Fev;24(2):241-6. DOI: https:// doi.org/10.1590/S0102-311X2008000200002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000200002

(20) Belotti L, Martinelli KG, Garcia EM, Santos MLL, Pacheco KTS, Esposti CDD. Evolução da atenção em saúde bucal antes e após a política nacional de saúde bucal. Rev Bras Pesqui Saúde. 2019;21(3):30-8. DOI: https://doi.org/10.21722/rbps.v21i3.28203

(21) Santiago LM, Rodrigues MT, Oliveira Junior AD, Moreira TM. School Health Program implementation in Fortaleza-CE: performance of the Family Health Strategy staff. Rev Bras Enferm. 2012 Nov/Dez;65(6):1026-9. DOI: https://doi.org/10.1590/s0034-71672012000600020 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-71672012000600020

(22) Faial LCM, Silva RMCRA, Pereira ER, Souza LMC, Bessa RT, Faial CSG. Saúde na escola: contribuições fenomenológicas a partir da percepção do aluno adolescente. Rev Enferm UFPE On Line. 2017;11(1):24-30.

(23) Ministério da Saúde. Ministério da Educação (BR). Manual instrutivo: programa saúde na escola. Brasília (DF): Ministério da Saúde/ Ministério da Educação; 2013.

(24) Medeiros ERD, Pinto ESG, Paiva ACS, Nascimento CPA, Rebouças DGC, Silva SYB. Facilidades e dificuldades na implantação do Programa Saúde na Escola em um município do nordeste do Brasil. Rev Cuid. 2018;9(2):2127-34. DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v9i2.514 DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.v9i2.514

(25) Barreto MASC. Caracterizando e correlacionando dislexia do desenvolvimento e processamento auditivo. Rev Psicopedagogia. 2009;26(79):88-97.

(26) Baggio MA, Berres R, Gregolin BPS, Aikes S. Introduction of the School Health Program in the city of Cascavel, Paraná State: report of nurses. Rev Bras Enferm. 2018;71(Supl 4):1540-7. DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0188 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0188

Published

2020-12-21

How to Cite

1.
Carvalho KN de, Zanin L, Martão Flório F. Students and nurses perception regarding the educational practices of the health at school program. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2020 Dec. 21 [cited 2024 Jul. 22];15(42):2325. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2325

Issue

Section

Research Articles

Plaudit