Use of violent discipline in childhood

perceptions and practices in Family Health Strategy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc17(44)2835

Keywords:

Family health strategy, Child education, Punishment.

Abstract

Introduction: The reflection on family violence against children has gained international prominence in last decades, accompanied by policies for abolition of acts of violent discipline, which still remains socially accepted and used by many responsible. Objectives: To know the perceptions and practices within the scope of Family Health Strategy (FHS) in relation to guidance on methods of discipline in two units in the municipality of Rio de Janeiro. Methods: 38 professionals working in daily care of children were approached. The content analysis of reports obtained through semi-structured interviews was carried out and data were organized in two main categories: professional's perception of child discipline and practices about childhood discipline: are there opportunities for promotion in the FHS? Results: There is still no routine approach to child discipline in any of the studied clinics, nor are activities carried out to prevent abuse. Professionals related their personal experiences (lived in their own childhood and with their children) with actions carried out in their daily practice. Conclusions: Reports suggest that the approach to corporal punishment remains hidden in childcare care, with loss of opportunities to support parents and to promote positive family bonds. Based on significant changes in violence perception, professionals can reframe their beliefs, expanding their actions on the topic.

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Author Biographies

Silvana Martinho Sinhorinho, Universidade Estácio de Sá – Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Possui graduação em Medicina pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011). Residência em Pediatria pelo HUPE-UERJ. Mestre em Saúde da Família pela UNESA.

Anna Tereza Miranda Soares de Moura, Universidade Estácio de Sá – Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Possui graduação em Medicina pela Universidade Gama Filho (1987), Mestrado (2002) e Doutorado (2006) ambos em Saúde Coletiva pelo Instituto de Medicina Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IMS / UERJ), com área de concentração em Epidemiologia. 
Especialização (Residência Médica) em Pediatria na Secretaria Municipal de Saúde (HMSA) (1989) e Terapia Intensiva Pediátrica no Hospital Servidores do Estado - HSE / Rio de Janeiro (2001). 
Obteve o Título de Especialista em Pediatria pela Sociedade Brasileira de Pediatria/Associação Médica Brasileira. 
Atualmente é Professora Associada do Departamento de Pediatria da Faculdade de Ciências Médicas da UERJ e Professora Titular do Curso de Medicina e do Programa de Pós-Graduação em Saúde da Família da Universidade Estácio de Sá.
Gerente de Ensino da Diretoria Nacional de Medicina da YDUQS. 
É Pediatra do Hospital Universitário Pedro Ernesto desde 1996, onde foi COORDENADORA do Ambulatório da Família (2001 / 2012) - destinado ao atendimento de crianças vítimas de violência familiar. 
Atualmente é Secretária Geral da SOPERJ para o triênio 2019-2021 onde exerceu a função de Vice-Presidente (triênio 2016-2019) e Presidente do Comitê de Segurança da Criança e do Adolescente, nos triênios 2007-2009 & 2010-2012. 
Foi Editora Chefe da Revista de Pediatria SOPERJ de 2012 a 2017.
Foi Coordenadora de Graduação e Coordenadora Adjunta de Extensão da FCM / UERJ, por período de quatro anos, início em março de 2012.
Vice Diretora da FCM / UERJ, por período entre março de 2016 e fevereiro de 2019.
Fellow FAIMER (2013) no Curso de Especialização em Educação para Profissionais de Saúde. Também atua como faculty - preceptor no referido programa desde 2014.
Foi Subsecretária de Pós-Graduação, Ensino e Pesquisa em Saúde na Secretaria de Estado do Rio de Janeiro no período de 2019 a maio de 2020, com exoneração a pedido.
Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Pediatria, atuando principalmente nos temas: Pediatria geral, Violência familiar, Saúde coletiva, Epidemiologia, Promoção da saúde, educação em saúde, linhas de cuidado.
Na área de educação médica, tem especial interesse em processos de aprimoramento curricular e desenvolvimento docente

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Published

2022-06-14

How to Cite

1.
Sinhorinho SM, Moura ATMS de. Use of violent discipline in childhood: perceptions and practices in Family Health Strategy. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2022 Jun. 14 [cited 2024 Jul. 22];17(44):2835. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2835

Issue

Section

Research Articles

Plaudit