Doctor patient relationship and training of new doctors: experiences as an inpatient analysis

Authors

  • Igor Bruno Chinato Universidade do Oeste de Santa Cataria (UNOESC).
  • Carmen Lúcia D'Agostini Universidade do Oeste de Santa Cataria (UNOESC).
  • Roberto Reinert Marques Universidade do Oeste de Santa Cataria (UNOESC).

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc7(22)289

Keywords:

Physician-Patient Relations, Students, Medical, Education Medical

Abstract

Teaching Physician Patient Relationship is a valuable strategy to promote the meeting of fundamental values to a doctor, and overcome the mismatch of Medicine with its essence. The creation of opportunities for developing communication skills and promotion of empathy is essential for medical education, both in the setting of primary care to the patient, on family and community medicine, as well as in hospitals. The main objective of this study is to unveil the perceptions of medical students of Medical School of Universidade do Oeste de Santa Catarina, about the Hospital Experience as an Inpatient, practical activity on the discipline called Physician-patient Relationship, where the students spent one day hospitalized in their own School Hospital, in a practical way to learn how to be a patient. The method used was the analysis of the hospitalization reports, both qualitative and quantitative approaches. The research instrument was the hospitalization reports. The sample was 225 reports. After the process of reading and coding of key words, and counting the frequency with which these words were repeated, the results could be grouped into major categories of meanings that coincide with the major themes that emerged after the process of reading and analysis. The categories are: symptoms, feelings, and interactions with other patients, interactions with the hospital school, empathy, experience evaluation and the “student-patients”. The activity may be an important tool for the integration of theory and practice during the teaching of communication skills and interpersonal relationships between doctors and patients.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Igor Bruno Chinato, Universidade do Oeste de Santa Cataria (UNOESC).

Acadêmico do quinto ano do Curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina, Campus I, Joaçaba, Santa Catarina.

Carmen Lúcia D'Agostini, Universidade do Oeste de Santa Cataria (UNOESC).

Psicóloga e Professora do componente curricular Relação Médico Paciente do Curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina, Campus I, Joaçaba, Santa Catarina.

 

Roberto Reinert Marques, Universidade do Oeste de Santa Cataria (UNOESC).

Médico e Professor do componente curricular Relação Médico Paciente do Curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina, Campus I, Joaçaba, Santa Catarina.

References

Caprara A, Franco ALS. A relação paciente-médico: para uma humanização da prática médica. Cad Saúde Pública. 1999; 15(3): 647-654. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1999000300023 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1999000300023

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES nº4, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretriz Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Diário oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2001 nov. 9. [acesso 2009 Maio 12]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES04.pdf

Ferreira RC, Silva RF, Aguera CB. Formação do profissional médico: a aprendizagem na atenção básica de saúde. Rev Bras Educ Med. 2007; 31(1). [acesso 2010 Ago.]. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/csp/v15n3/0505.pdf http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022007000100008 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000100008

Comissão Nacional de Residência Médica. Resolução CNRM nº 008/2004, de 05 de agosto de 2004. Dispõe sobre o processo de seleção pública dos candidatos aos Programas de Residência Médica. Diário oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 2004 ago13. Seção 1, p. 25.

Cortopassi AC, Lima MCP, Goncalves IJ. Percepção de pacientes sobre a internação em um hospital universitário: implicações para o ensino médico. Rev Bras Educ Med. 2006; 30(2). [acesso 2010 Nov. 12]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0100-55022006000200006&script=sci_arttext http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022006000200006

Freire P. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra; 1997.

Coelho Filho JM. Relação médico-paciente: a essência perdida. Interface Comun Saúde Educ. 2007; 11(23): 2. [acesso 2010 Nov.]. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1414-32832007000300018&script=sci_arttext http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832007000300018 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832007000300018

Grosseman S, Stoll C. Ensino-aprendizagem da relação médico paciente: estudo de caso com estudantes do último semestre do curso de Medicina. Rev Bras Educ Med. 2008; 32(3): 301-308. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300004

Taquette SR, Rego S, Schramm FR, Soares LL, Carvalho SV, Situações eticamente conflituosas vivenciadas por estudantes de medicina. Rev Assoc Med Bras. 2005; 51(1): 23-28. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-42302005000100015 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-42302005000100015

Ardigò A. Corso di Sociologia Sanitaria i Scuola di Specializzazione in Sociologia Sanitaria. Bologna: Università di Bologna; 1995.

Costa FD, Azevedo RCS. Empatia, relação médico-paciente e formação em medicina: um Olhar Qualitativo. Rev Bras Educ Med. 2010; 34(2): 261-269. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022010000200010

Hojat M. Empathy: a key element in patient-centered care Jefferson Scale of Physician Empathy. New York: Springer; 2007

Hojat M, Vergare M, Maxwell K, Brainard G, Herrine S, Isenberg G et al. The devil is in the third year: a longitudinal study oferosion of empathy in medical school. Academic Medicine. 2009; 84(9): 1182-1191. PMid:19707055. http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181b17e55 DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0b013e3181b17e55

Hossne W. Relação professor-aluno: ética. Rev Bras Educ Med. 1994; 18(2): 49-4.

Collicott PE. Advanced Trauma Life Support Course: an improvement in rural trauma care. Neb Med J. 1979; 64279-64280.

Published

2012-03-20

How to Cite

1.
Chinato IB, D’Agostini CL, Marques RR. Doctor patient relationship and training of new doctors: experiences as an inpatient analysis. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2012 Mar. 20 [cited 2024 May 18];7(22):27-34. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/289

Issue

Section

Research Articles

Plaudit