Adherence of workers to the offerings of the Open University of the Unified Health System related to the theme of people with disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc19(46)4462Keywords:
Education, continuing, Disabled persons, Credentialing.Abstract
Introduction: Open University of the Unified Health System (UNA-SUS) has played a vital role in cooperating to transform the reality of certain social groups regarding their rights, including People with Disabilities (PWD). Among courses produced there are 28 courses covering psychosocial, physical, visual, and auditory aspects, in addition to broader themes such as management and public health policies for PWD, exceeding 200 thousand enrollments. Objective: To describe the profile of enrolled students in PWD themes from 2013 to 2023. Methods: This is an observational and cross-sectional study, in which data was collected from the 255,411 enrolled individuals, namely: sex, age, gender, race/color, education, country of birth, current country, state of birth and current state (in the case of Brazil), profession, course taken, and enrollment date. Descriptive statistics, absolute and relative frequencies, and bivariate analyses were performed. Results: Among those enrolled, 83% were women, 46.5% were black, 24.81% has between 25-29 years old, and 59.8% were graduates. Among health workers, 7% were nurses, 6% physiotherapists, 6% nursing technicians, and 5% psychologists. There was significant student participation (38.38%). Conclusions: In the pursuit for health equity, improving care for PWD is essential. The data suggest a progressive increase in the demand for training on this topic and growing interest among workers for a more equitable health care approach. UNA-SUS has contributed to enabling health workers and students to qualify in specific themes, contributing to the strengthening of the Unified Health System.
Downloads
Metrics
References
Gomes I. Pessoas com deficiência têm menor acesso à educação, ao trabalho e à renda | AGÊNCIA DE NOTÍCIAS [Internet]. Agência IBGE Notícias; 7 jul. 2023 [acessado em 2 dez. 2024]. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/37317-pessoas-com-deficiencia-tem-menor-acesso-a-educacao-ao-trabalho-e-a-renda
Brasil. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da União. 2015 jul 7.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Saúde da Pessoa Portadora de Deficiência. Série E. Legislação em Saúde. Brasília: Editora do Ministério da Saúde; 2008. 72 p.
Brasil. Portaria de Consolidação n° 3, de 28 de setembro de 2017. Consolidação das normas sobre as redes do Sistema Único de Saúde.
Brasil. Decreto n ͦ 11.793, de 23 de novembro de 2023. Institui o Plano Nacional dos Direitos da Pessoa com Deficiência - Novo Viver sem Limite. Diário Oficial da União. 2023 Nov 23;222-B:5.
Souza JD, Passos AA, Adorno ET, Oliveira JMF, DeJesus BM, Teixeira-Machado L. Desmistificando a pessoa com deficiência pelo olhar de agentes comunitários de saúde. Peer Review 2023;5(15):58-73. https://doi.org/10.53660/737.prw1924 DOI: https://doi.org/10.53660/737.prw1924
Krug SBF, Mocelin G, Magedanz MC, Oliveira BR, Dubow C. Actions and strategies for permanent health education in the care network for people with disabilities. Physis 2021;31(1):1-24. https://doi.org/10.1590/S0103-73312021310131 DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-73312021310131
Lentz JLO, Ceretta LB, Nunes RZS, Corrêa VP, Colares SR, Tuon L. Atendimento à pessoa com deficiência em um município litorâneo. Saúde e Desenvolvimento Humano 2023;11(2):1-10. DOI: https://doi.org/10.18316/sdh.v11i2.9515
Oliveira MMC, Santos JMA, Peixoto MVS, Carvalho S. Educação permanente em saúde e os cuidados à pessoa com deficiência: olhares teóricos, políticos e práticos. Rev baiana saúde pública 2018;42(4):700-11. https://doi.org/10.22278/2318-2660.2018.v42.n4.a2821 DOI: https://doi.org/10.22278/2318-2660.2018.v42.n4.a2821
Sedlmaier BMG, Mourão DM, Ferreira CG, Silveira CLG, Borges GF. Percepção e conhecimento de profissionais de unidades básicas da saúde sobre acessibilidade das pessoas com deficiência. Temas em Educ e Saúde 2021;17(00):e021003. https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14251 DOI: https://doi.org/10.26673/tes.v17i00.14251
Silva AAO, Nogueira LRN, Rodrigues PSM, Lima JC, Marcacine PR, Celestino PP, et al. Atenção à saúde da pessoa com deficiência: rede de cuidados e atuação interdisciplinar. Cad Educ Saúde Fisioter 2020;7(13). https://doi.org/10.18310/2358-8306.v7n13.a12 DOI: https://doi.org/10.18310/2358-8306.v7n13.a12
Farias TMO, de Albuquerque MSV, Oliveira RS, Lyra TM, Miranda GMD, Oliveira PR. The limited access of People with Disabilities to health services in a northeastern capital. Cien Saude Colet 2023;28(5):1539-48. https://doi.org/10.1590/1413-81232023285.15172022 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232023285.15172022
Fernandes VBL, Sant’anna PA, Rocha JFD, Aguiar BS. Social representations of primary care physicians about health care for people with disabilities. Interface 2023;27:1-16. https://doi.org/10.1590/interface.230309 DOI: https://doi.org/10.1590/interface.220292
Carlos A. A educação permanente em saúde como estratégia de ampliação da equidade. Hematol Transfus Cell Ther 2023;45(suppl 4):S902-S903. https://doi.org/10.1016/j.htct.2023.09.1623 DOI: https://doi.org/10.1016/j.htct.2023.09.1623
Campos FE. Formação de profissionais de saúde de alto nível é o compromisso da Universidade Aberta do SUS (UNA-SUS). REAS 2013;2(3):1-3.
Gasque KCS, Rodrigues MMS, Lemos AF, Araújo DG. Sistema UNA-SUS como ferramenta de democratização da educação permanente em saúde. RBAAD 2021;20(1). https://doi.org/10.17143/rbaad.v20i1.476 DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v20i1.476
Sousa JAG, Campos FF, Lemos AF, Gasque KCS. Plataforma Arouca e ARES: relação entre dois elementos constituintes do Sistema UNA-SUS. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais 2023;8(n. especial VI):76-84.
Furtado JHL, Furtado FPL, Queiroz CR. A lei brasileira de inclusão: entre avanços, desafios e possibilidades para a construção de cidadania às PCD. Revista Valore 2023;8:e-8077. https://doi.org/10.22408/reva8020231147e-8077 DOI: https://doi.org/10.22408/reva8020231147e-8077
Silva MA, Gonçalves HJL, Boni BR. Construção do protagonismo negro: A importância do Núcleo Afro-Brasileiro e Indígena de Ilha Solteira (NABISA) na formação de uma bióloga. Inter-Ação 2021;46(3):1413-28. https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.67957 DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v46i3.67957
Assunção MLB, Anacleto FNA, Missias-Moreira R, Ferreira Neto AJ, Bedor CNG. Atendimento em saúde à pessoa com deficiência e a formação inicial do profissional de saúde: o que há entre nós? Rev Bras Ed Esp 2020;26(2):327-42. https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0181 DOI: https://doi.org/10.1590/1980-54702020v26e0181
Mendes MRM. O ofício farmacêutico na atenção primária à saúde da comunidade surda: desafios e oportunidades [monografia]. Manaus: Universidade Federal do Amazonas; 2023. 46 f.
Oliveira JMC, Sousa APVA. Inclusão adiada: analisando os desafios para efetivar os direitos das pessoas com deficiências no Brasil à luz dos direitos humanos e do direito civil. Rev Acad Online 2024;10(51):1-19.
Pereira PC. As dimensões do design educacional: um estudo sobre os cursos autoinstrucionais na EV.G [monografia]. Escola Nacional de Administração Pública; 2020. 53 p.
Sturmer G, Pinto MEB, Oliveira MMC, Dahmer A, Stein AT, Plentz RDM. Perfil dos profissionais da Atenção Primária à Saúde, vinculados ao curso de Especialização em Saúde da Família UNA-SUS no Rio Grande do Sul. Revista Conhecimento Online 2020;1:4-26. https://doi.org/10.25112/RCO.V1I0.1639 DOI: https://doi.org/10.25112/rco.v1i0.1639
Oliveira AEF, Reis RS, Garcia PT, Rabelo Junior DJL, Monier EB. Avaliação entre pares como estratégia educacional nos cursos da UNA-SUS/UFMA. In: Barral-Netto M, Lemos AF, Oliveira VA, Vianna RF, Nascimento EM, Souza AC, et al. Práticas inovadoras da Rede UNA-SUS: tecnologias e estratégias pedagógicas para a promoção da Educação Permanente em Saúde. Porto Alegre: Editora da UFCSPA; 2018.
Savassi LCM, Mota LG, Oliveira VA, Lemos AF, Hoffman MCLC. Análise de perfil de egressos dos cursos autoinstrucionais em saúde da pessoa idosa da secretaria executiva da UNA-SUS. In: Anais do 25th CIAED [Internet]; 2019. Poços de Caldas: Universidade Federal do Ceará; 2019 [acessado em 13 ago. 2024]. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41823.
Martins RX, Santos TLP, Frade EG, Serafim LB. Por que eles desistem? Estudo sobre a evasão em cursos de licenciatura a distância. In: Anais do Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância [Internet]; 2013. Belém: UNIREDE; 2013 [acessado em 13 ago. 2024]. Disponível em: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3127
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Claylton Silva Antunes , Luciana Yumi Ue, Eliane Almeida do Carmo, Moreno Magalhaes de Souza Rodrigues, Henrique Pereira Alves , Kellen Cristina da Silva Gasque

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.