Health education involving caregivers of the elderly in the home environment

Authors

  • Vilani Medeiros de Araujo Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN
  • Ana Tania Lopes Sampaio Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN
  • Duanna Damaeska Nogueira Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN
  • Helano Jáder Batista de Almeida Junior Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc9(31)697

Keywords:

Health Education, Health of the Elderly, Caregivers

Abstract

The present report aims to share the experience gained by undergraduate students of medicine during supervised training in Collective Health at a Primary Healthcare Centre (PHC) through the Project “Best Age Week: multiplying and promoting healthcare”. By means of workshops and small group conversations, strategies and actions were developed for the training of caregivers. This was based on the multiplier role of community health workers, as well as other team members of the Family Health Strategy (FHS). Among the contributions of this project, the following acquisition of skills and competencies for the training of general practitioners should be highlighted: integration; community education; organization of activities in health education; and technical/humanistic improvement in comprehensive care for the elderly. In conclusion, this project was able to achieve its proposed initial theoretical objective by going beyond the university setting and sharing the knowledge acquired during their studies with the community.

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Author Biographies

Vilani Medeiros de Araujo Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN

Graduada e Licenciada em Enfermagem (UFRN); Mestre em Enfermagem (UFRN). Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação do Centro de Ciências da Saúde (UFRN); Especialista em Saúde Pública (ENSP), Saúde da Família (UFRN), Administração de Serviços de Saúde (UNAERP), Vigilância Epidemiológica e Vigilância Sanitária (UNAERP) e Capacitação em Gerontologia (UNB).

Ana Tania Lopes Sampaio, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN

Graduação em Enfermagem e Obstetrícia, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1983); Especialização em Saúde Pública, pela ENSP Fiocruz (1988); Especialização em Educação em Saúde, pela Universidade de Ribeirão Preto (1989); Especialização em Ativação de Processos de Mudança na Formação Superior de Profissionais da Saúde, pela ENSP Fiocruz (2006); Mestrado em Enfermagem, pela UFRN (2005); Doutorado em Educação, pela UFRN (2008).

Duanna Damaeska Nogueira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN

Discente do curso médico da UFRN

Helano Jáder Batista de Almeida Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Natal, RN

Discente do curso médico da UFRN

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Published

2013-11-17

How to Cite

1.
Nunes VM de A, Sampaio ATL, Nogueira DD, Almeida Junior HJB de. Health education involving caregivers of the elderly in the home environment. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2013 Nov. 17 [cited 2024 Jul. 22];9(31):227-32. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/697

Issue

Section

Quality Improvement

Plaudit

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