The didactics component of the Family and Community Medicine Residency Program of the Community Health Service of the Grupo Hospitalar Conceição, Porto Alegre, RS
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc9(33)855Keywords:
Family Practice, Staff Development, Education, MedicalAbstract
The Brazilian Society of Family and Community Medicine, based on resolutions of the National Commission of Medical Residency, recommends that Family and Community Medicine Medical Residency Programs (FCMMRP) dedicate between 10% and 20% of their workload to didactics. It also highlights that, when designing the pedagogical process of these activities, adult learning must be considered, which occurs on the basis of the daily problems faced by them. The objective of the Family and Community Medicine Medical Residency Program of the Community Health Service of the Grupo Hospitalar Conceição (FCMMRP of CHS/GHC) is to form qualified and problem-solving physicians for Primary Health Care, with an integrative and continued practice, in multidisciplinary teams, inserted within the communities under their care. This paper introduces the Theoretical Core Program (TCP) of the FCMMRP of CHS/GHC, which is the section of the Didactics Program responsible, in this residency, for training in the aspects that are specific to Family and Community Medicine. This report aims to contribute with the methodological praxis of the didactic activities of the FCMMRP in Brazil. First the article introduces the Community Health Service of the Grupo Hospitalar Conceição, its Family and Community Medicine Medical Residency Program and the didactics component of this program. Next, the TCP is presented by means of its four constituent elements: guiding axis; thematic axis and its respective contents; pedagogical process; and evaluation.
Downloads
Metrics
References
Ministério da Saúde (BR). Saúde da família: uma estratégia para a reorientação do modelo assistencial. Brasília: Ministério da Saúde; 1998.
Sala de apoio à gestão estratégica (SAGE). Equipes da Saúde da Família [Internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 2014 [acesso em 2014 Apr 23]. Disponível em: http://189.28.128.178/sage/.
Anderson MIP, Castro Filho ED, Rodrigues RD, Dalla MDB, Bourget MMM. Bases para expansão e desenvolvimento adequado de programas de Residência em Medicina de Família e Comunidade. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2007 [acesso em 2014 Apr 23];3(11):180-98. Disponível em: http://www.rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/337. DOI: https://doi.org/10.5712/rbmfc3(11)336
Anderson MIP, Rodrigues RD. Formação de especialistas em Medicina de Família e Comunidade no Brasil: dilemas e perspectivas. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2011 [acesso em 2014 Apr 23];6(18):19-20. Disponível em: http://dx.doi.org/10.5327/Z1809-59092011001800005. DOI: https://doi.org/10.5327/Z1809-59092011001800005
Ministério da Educação (BR). Comissão Nacional de Residência Médica (CNRM). Resolução 02/2006, de 17 de maio de 2006. Dispõe sobre requisitos mínimos dos Programas de Residência Médica e dá outras providências. Diário Oficial da União. 2006 May 19;95 Seção 1:23-36. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao02_2006.pdf.
Grupo Hospitalar Conceição, Hospital Nossa Senhora da Conceição, Serviço de Saúde Comunitária. Programa de Residência Médica em Medicina de Família e Comunidade. Porto Alegre: Grupo Hospitalar Conceição; 2013.
Campos GSW. Subjetividade e administração de pessoal: considerações sobre modos de gerenciar trabalho em equipe de saúde. In: Onoko R, Merhy E, editors. Agir em Saúde: um desafio para o público. São Paulo: Hucitec; Buenos Aires: Lugar Editoral; 1997.
Diercks MS, Pekelman R, Medeiros RHA, Silveira LR, Torres AA, Wilhelms DM, et al. O currículo integrado como estratégia de formação teórica em atenção primária à saúde para residentes dos programas de saúde da família e comunidade. In: Fajardo A, Rocha C, Pasini V, editors. Residências em Saúde: fazeres e saberes na formação em saúde. Porto Alegre: Editora do Hospital Nossa Senhora da Conceição; 2010. p. 173-190. Disponível em: http://escola.ghc.com.br/images/Publicacao/residenciaemsaude.pdf
Stewart M, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWilliam CL, Freeman TR. Medicina centrada na pessoa: transformando o método clínico. 2a ed. Porto Alegre: Artmed; 2010.
Neher JO, Stevens NG. The one-minute preceptor: shaping the teaching conversation. Fam Med. 2003;35(6):391-3.
Parrott S, Dobbie A, Chumley H, Tysinger JW. Evidence-based office teaching - the five-step microskills model of clinical teaching. Fam Med. 2006;38(3):164-7.
Mamede S, Penaforte JC. Aprendizagem baseada em problemas: características, processos e racionalidade. Fortaleza: Hucitec; 2001.
Freire P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1977.
Freire P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1996.
Berbel NAN. A problematização e a aprendizagem baseada em problemas: diferentes termos ou diferentes caminhos? Interface (Botucatu). 1998;2(2):139-154. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32831998000100008. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831998000100008
Zanotto MAC, De Rose TMS. Problematizar a própria realidade: análise de uma experiência de formação contínua. Educ Pesqui. 2003;29(1):45-54. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022003000100004. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000100004
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.