Preceptorship in the Family Medicine Residence of Universidade de São Paulo: policies and experiences

Authors

  • Ana Paiva Garcia Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Luiza Magalhães Cadioli Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Ademir Lopes Júnior Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • Gustavo Gusso Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo
  • José Benedito Ramos Valladão Júnior Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc13(40)1610

Keywords:

Preceptorship, Internship and Residency, Family Practice, Primary Health Care, Education, Medical

Abstract

Introduction: The preceptorship activity within medical education has been globally established as a model for the teaching process in the area and there are several forms and experiences of organization. The Medical Residency Program in Family Medicine of Universidade de São Paulo presents an unusual model of preceptors, composed of preceptors of the medical residency program, each one with its own and complementary specificities. Objectives: Our goal in this experience report was to share the institutional policies and preceptory experiences in our medical residency program, as well as to point out the multiple adversities and possible forms of coping. Results: Achieving the level of excellence in developing the skills needed to train the Family Medicine specialist, in adverse situations of appreciation of the specialty and the teaching staff, is an arduous task. In this difficult challenge of conducting the Medical Residency Program and ensuring the development of quality skills, the role of the preceptor of the medical residency program and the resident’s tutor is crucial. Conclusion: Faced with the challenges pointed out, there is great wear and tear on the tutors, who voluntarily perform the teaching activities even when acting on welfare overload. The lack of recognition, scarcity of institutional support and administrative management are factors that hinder the better development and expansion of the residency program.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Paiva Garcia, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Luiza Magalhães Cadioli, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Ademir Lopes Júnior, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Gustavo Gusso, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

José Benedito Ramos Valladão Júnior, Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo

References

Freire P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25a ed. São Paulo: Paz e Terra; 1996. 54 p [Internet]. [acesso 2017 Dez 4]. Disponível em: http://forumeja.org.br/files/Autonomia.pdf

Botti SHO, Rego S. Preceptor, supervisor, tutor e mentor: quais são seus papéis? Rev Bras Educ Med. 2008;32(3):363-73 [Internet]. [acesso 2017 Dez 4]. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022008000300011 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300011

Valladão Júnior JBR, Gusso G, Olmos RD. Medicina de família e comunidade - Série Manual do Médico-Residente do Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo. São Paulo: Atheneu; 2017. 720 p.

Bain L. Preceptorship: a review of the literature. J Adv Nurs. 1996;24(1):104-7 [Internet]. [acesso 2017 Dez 4]. DOI: http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2648.1996.15714.x DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.1996.15714.x

Maudsley G. Roles and responsibilities of the problem based learning tutor in the undergraduate medical curriculum. BMJ [Internet]. 1999;318(7184):657-61. [acesso 2017 Dez 4]. Disponível em: http://www.bmj.com/cgi/doi/10.1136/bmj.318.7184.657

Freire P. Educação Como Prática da Liberdade. 1ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra; 1967. 150 p [Internet]. [acesso 2017 Dez 4]. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/livro_freire_educacao_pratica_liberdade.pdf

WONCA working party on education. WONCA standards for postgraduate family medicine education. 2013. 17 p [Internet]. [acesso 2018 Fev 6]. Disponível em: http://www.globalfamilydoctor.com/site/DefaultSite/filesystem/documents/Groups/Education/WONCA%20ME%20stds_edit%20for%20web_250714.pdf

Brasil. Ministério da Saúde. Portaria Interministerial Nº 1.127, de 04 de agosto de 2015. Institui as diretrizes para a celebração dos Contratos Organizativos de Ação Pública Ensino-Saúde (COAPES), para o fortalecimento da integração entre ensino, serviços e comunidade no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília: Ministério da Saúde; 2015 [Internet]. [acesso 2017 Ago 26]. Disponível em: http://portalarquivos.saude.gov.br/images/pdf/2015/outubro/23/COAPES-PORTARIA-INTERMINISTERIAL-N1.127%20-DE-04%20DE-AGOSTO-DE-2015.pdf

Published

2018-03-20

How to Cite

1.
Garcia AP, Cadioli LM, Lopes Júnior A, Gusso G, Valladão Júnior JBR. Preceptorship in the Family Medicine Residence of Universidade de São Paulo: policies and experiences. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2018 Mar. 20 [cited 2024 Jul. 22];13(40):1-8. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1610

Issue

Section

Especial Residência Médica

Plaudit