Residence in family and community medicine: building networks of learning in the SUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc13(40)1629

Keywords:

Family Practice, Internship and Residency, Teaching Care Integration Services

Abstract

Objective: The objective of this work is to analyze the organizational and pedagogical aspects of a Residency Program in Family and Community Medicine. Methods: A descriptive study was carried out, in the form of an experience report, focusing on the organizational and pedagogical aspects that were developed to foster the integration of teaching and service and the construction of pedagogical spaces in APS. Results: This is a residency program in Family and Community Medicine established in a partnership between the Universidade Federal da Paraíba (UFPB) and the Secretaria Municipal de Saúde de João Pessoa - PB. It is observed that the strengthening of the teaching-service integration and the construction of a pedagogical model that integrates actions of residence and graduation in primary care services are guiding the implementation of the program. There are organizational mechanisms for a process of co-management between the university and the municipal secretariat bringing structural innovations in the teaching-learning process. Residents take on the Family Health Team in Integrated Units, with a local preceptor hired, as well as field teachers and core university. As an offer of other relevant knowledge to perform in Primary Care, the PRMFC of UFPB has currently invested in continuing education actions to qualify the network and increase the resoluteness of Primary Care. Conclusions: It is believed that the presence of the PRMFC/UFPB has been contributing to the qualification of services, changing spaces of teaching learning through the integration of the horizontal modules, the boarding school and the residence.

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Ricardo de Sousa Soares, Professor do Departamento de Promoção da Saúde / Universidade Federal da Paraíba

Medico de Família e Comunidade, Dotuor em Modelos de Decisão em Saúde, Professor do Departamento de Promoção da Saúde, Centro de Ciências Médicas, Universidade Federal da Paraíba

Felipe Proenço de Oliveira, Universidade Federal da Paraíba

Professor do Departamento de Promoção da Saúde, Centro de Ciências Médicas, Universidade Federal da Paraíba

Alexandre José de Melo Neto, Professor da Universidade Federal da Paraíba

Graduação em Medicina. Residência em Medicina de Família e Comunidade. Mestrando no ProfSaúde pela UFPB. Professor do Departamento de Promoção da Saúde, Centro de Ciências Médicas, Universidade Federal da Paraíba

Danyella da Silva Barreto, Professora da Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Psicologia Social. Professora do Departamento de Promoção da Saúde, Centro de Ciências Médicas, Universidade Federal da Paraíba

André Luís Bonifácio de Carvalho, Professor da Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Saúde Coletiva. Professor do Departamento de Promoção da Saúde, Centro de Ciências Médicas, Universidade Federal da Paraíba

Juliana Sampaio, Professora da Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Saúde Publica. Professora do Departamento de Promoção da Saúde, Centro de Ciências Médicas, Universidade Federal da Paraíba

Alexandre Medeiros de Figueiredo, Professor da Universidade Federal da Paraíba

Médico de Família e Comunidade, Professor do Departamento de Promoção da Universidade Federal da Paraíba

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Published

2018-04-12

How to Cite

1.
Soares R de S, Oliveira FP de, Melo Neto AJ de, Barreto D da S, Carvalho ALB de, Sampaio J, Figueiredo AM de. Residence in family and community medicine: building networks of learning in the SUS. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2018 Apr. 12 [cited 2024 Jul. 3];13(40):1-8. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1629

Issue

Section

Especial Residência Médica

Plaudit