Health and social marginalization: suppressing curricular failures

Authors

  • Mariana Franco Ribeiro de Oliveira Universidade Positivo, Curitiba-PR
  • João Lucas Cruz Castanho Universidade Positivo, Curitiba-PR
  • Rodrigo Santos Custódio Oliveira Universidade Positivo, Curitiba-PR

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc14(41)1793

Keywords:

Social Marginalization, Education, Medical, Humanization of Assistance

Abstract

Objectives: To increase the health student´s understanding regarding social dynamics that leads to marginalization, its clinical features and existing public policies, discussing their role about the change of the exposed reality. Methods: A descriptive study has been made about the type experience report, having as main focus the Extension Program “Health and Social Marginalization: suppressing curricular failures” from a University of Curitiba. The annual program was presented with monthly meetings to discuss the themes: the meaning of health and the influence of the social marginalization, health of the afro descendants, indigenous, LGB and Transsexual populations, sex workers, homeless and mental health. In places organized by medical students with teacher’s supervision, the guests, belonging to the populations under discussion or involved in public policy, demonstrated their visions and sufferings getting involved with the audience through history fragments, experience reports and difficulties descriptions and perspectives within medicine. Results: The places presented great adhesion of students from several courses, there were surprised reactions and confirmation that they never had contact with this subjects in class. Most reported elucidation in these questions and the possibility of clinical application of the content to humanize their health care practices. Conclusion: The inclusion of the theme of Marginalized Populations in the health courses programs is necessary to encourage discussions that can make significant changes in the trained physician profile, following the competencies defined in the DCNs and now in the integral care offered to patients.

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Author Biographies

Mariana Franco Ribeiro de Oliveira, Universidade Positivo, Curitiba-PR

Médica, pela PUCPR, em 2009. Residência em Medicina de Família e Comunidade, pela PUCPR, em 2012. Especialização em preceptoria de Residência Médica, pelo Hospital Alemão Oswaldo Cruz. Mestranda em Educação em Ciências da Saúde, pelas Faculdades Pequeno Príncipe. Professora da Universidade Positivo, das disciplinas de Saúde Coletiva I e internato de Medicina Geral de Família e Comunidade, desde 2014. Coordenadora do curso de extensão Marginalização Social e Saúde: expandindo perspectivas, da UP.

João Lucas Cruz Castanho, Universidade Positivo, Curitiba-PR

Acadêmico do quinto ano do curso de medicina da Universidade Positivo. Dedicado ao movimento estudantil, atuando ativamente na representação dos estudantes junto ao Centro Acadêmico Zilda Arns, órgão de representação estudantil local. Executor de projetos que primam a saúde das populações negligenciadas socialmente, principalmente no campo da diversidade e promoção da saúde sexual, dentro e fora da comunidade acadêmica. Aspirante à professor, com grande interesse na área de educação, desenvolvendo projetos que objetivam a complementação curricular na formação médica. Com olhar voltado ao conhecimento popular, nas etnofarmácias, fitoterapia e outras formas terapêuticas consideradas alternativas. Ascendente a poeta, escritor tímido com admiração à medicina baseada em narrativas.

Rodrigo Santos Custódio Oliveira, Universidade Positivo, Curitiba-PR

Graduando em Medicina pela Universidade Positivo, a graduar em 2019. Coordenador discente do Projeto de Extensão Saúde e Marginalização Social: expandindo perspectivas. É membro da Liga Acadêmica de Espiritualidades e Medicinas. Coordenou o Observatório de Marginalização Social e Saúde na Universidade Federal do Paraná (2016) e a Liga Acadêmica de Medicina de Família e Comunidade (2017). Militante dentro do movimento estudantil, atuou como vice-presidente do Centro Acadêmico Zilda Arns (2017). Tem interesse nas seguintes áreas: Medicina de família e comunidade, Antropologia da saúde e Educação em saúde.

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Published

2019-08-15

How to Cite

1.
Franco Ribeiro de Oliveira M, Cruz Castanho JL, Santos Custódio Oliveira R. Health and social marginalization: suppressing curricular failures. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2019 Aug. 15 [cited 2024 Dec. 22];14(41):1793. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1793

Issue

Section

Especial Diversidade e Direitos Humanos na APS

Plaudit