Health and social marginalization: suppressing curricular failures
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc14(41)1793Keywords:
Social Marginalization, Education, Medical, Humanization of AssistanceAbstract
Objectives: To increase the health student´s understanding regarding social dynamics that leads to marginalization, its clinical features and existing public policies, discussing their role about the change of the exposed reality. Methods: A descriptive study has been made about the type experience report, having as main focus the Extension Program “Health and Social Marginalization: suppressing curricular failures” from a University of Curitiba. The annual program was presented with monthly meetings to discuss the themes: the meaning of health and the influence of the social marginalization, health of the afro descendants, indigenous, LGB and Transsexual populations, sex workers, homeless and mental health. In places organized by medical students with teacher’s supervision, the guests, belonging to the populations under discussion or involved in public policy, demonstrated their visions and sufferings getting involved with the audience through history fragments, experience reports and difficulties descriptions and perspectives within medicine. Results: The places presented great adhesion of students from several courses, there were surprised reactions and confirmation that they never had contact with this subjects in class. Most reported elucidation in these questions and the possibility of clinical application of the content to humanize their health care practices. Conclusion: The inclusion of the theme of Marginalized Populations in the health courses programs is necessary to encourage discussions that can make significant changes in the trained physician profile, following the competencies defined in the DCNs and now in the integral care offered to patients.
Downloads
Metrics
References
Streit DS, Barbosa Neto F, Lampert JB, Lemos JMC, Batista NA. 10 anos de Diretrizes Curriculares Nacionais. Rio de Janeiro: ABEM; 2012.
Gomes AP, Costa JRB, Junqueira TS, Arcuri MB, Siqueira-Batista R. Atenção Primária à Saúde e Formação Médica: entre Episteme e Práxis. Rev Bras Educ Med. 2012;36(4):541-9. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000600014 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000600014
Oliveira NA, Alves LA. Ensino Médico, SUS e início da profissão: como se sente quem está se formando. Rev Bras Educ Med. 2011;35(1):26-36. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000100005
Ristoff D. Perfil socioeconômico do estudante de graduação: uma análise de dois ciclos completos do Enade (2004 a 2009). Cad GEA. 2013;2(4):2-32.
Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira. Rio de Janeiro: IBGE; 2013.
Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). A janela para olhar o país. PNAD – Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Rio de Janeiro: IBGE; 2015 [Acesso 2018 Fev 17]. Disponível em: http://www.ibge.gov.br/home/presidencia/noticias/imprensa/ppts/00000024052411102015241013178959.pdf
Gouveia R, Palma JJ. SUS: na contramão do neoliberalismo e da exclusão social. Estud Av. 1999;13(35):139-46. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141999000100014 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141999000100014
Lucchese PTR. Equidade na gestão descentralizada do SUS: desafios para a redução de desigualdades em saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2003;8(2):439-48. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232003000200009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232003000200009
Laurell AC. A saúde-doença como processo social. Tradução E. D. Nunes. Rev Latinoam Salud. 1982;2:7-25.
De Marco MA. Do modelo biomédico ao modelo biopsicossocial: um projeto de educação permanente. Rev Bras Educ Med. 2006;30(1):60-72. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022006000100010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022006000100010
Pagliosa FL, Da Ros MA. O relatório Flexner: para o bem e para o mal. Rev Bras Educ Med. 2008;32(4):492-9. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012
Brasil. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Medicina. Brasília: Ministério da Educação; 2014 [acesso 2018 Mar 23]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&Itemid=30192
Bordini GM, Aguiar VT. A Formação do Leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto;1988. p. 81-99.
Manosso PZ. Contribuições do Método Recepcional para a Formação de Leitores e Alunos-Autores no Ensino Fundamental I [Dissertação]. Curitiba: Universidade Federal do Paraná; 2017.
Santos M. Pobreza Urbana. 3ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo; 2013.
Brasil. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). 10% da população concentram quase metade da renda do país [acesso 2018 Jun 28]. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-noticias/2012-agencia-de-noticias/noticias/20844-10-da-populacao-concentram-quase-metade-da-renda-do-pais
Barros JAC. Pensando o processo saúde doença: a que responde o modelo biomédico? Saude Soc. 2002;11(1):67-84. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902002000100008
Rios IC, Schraiber LB. Humanização e Humanidades em Medicina: a formação médica na cultura contemporânea. 1ª ed. São Paulo: Editora UNESP; 2012.
Marins JJN, Rego S, Lampert JB, de Araújo JGC, orgs. Educação Médica em Transformação: instrumento para construção de novas realidades. São Paulo: Hucitec; 2004.
Feuerwerk LCM. Além do discurso de mudança na educação médica: processos e resultados. São Paulo: Hucitec; 2002.
Hortale VA, Moreira COF, Bodstein RCA, Ramos CL, orgs. Pesquisa em saúde coletiva: fronteiras, objetos e métodos. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2010. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575413470
Nunes ED. Saúde coletiva: história de uma idéia e de um conceito. Saude Soc. 1994;3(2):5-21. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12901994000200002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12901994000200002
Rios IC. Caminhos da humanização na saúde - prática e reflexão. São Paulo: Áurea Editora; 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.