Primary Health Care breaking taboos

Memorial of the 1st SBMFC Seminar of Sexuality and Diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc14(41)1821

Keywords:

Gender, Sexuality, Family Practice, Primary Health Care

Abstract

Academic production on sexuality and diversity has important gaps, and many series of clinical care series in which children are more science-driven, such as the lesbian, gay, bisexual, transvestite, transsexual, and intersex population (LGBTI). Thus, the foundation of the Working Group (WG) on Gender, Sexuality, Diversity and Rights, with the Brazilian Society of Family and Community Medicine (BSFCM), arises with the important objective of promoting studies and debates on gender and sexuality in order to promote rights, diversity and equity in Primary Health Care (PHC). As one of the activities of this WG, the I Seminar Sexuality and Diversity was conceived and prepared, with the theme “Primary Health Care Breaking Taboos”, which took place in São Paulo, between April 20 and 22, 2018. This text aims to present how the event was built, describing the spaces held and the participants’ impressions about the seminar. The program was elaborated from the search of the WG forums (e-mail groups, Facebook and WhatsApp), with the proposal of four axes for the activities: 1-Research/academic production, 2- Assistance/clinical subjects, 3- Medical education and 4-Representativeness and public votes. In all, there were 6 round tables, 6 workshops, 3 artistic performances and 1 cultural exhibition, with a participation of 202 people from 11 states. The WG achieved its goal with this seminar to produce knowledge and discuss sexuality and gender, focusing on Primary Care, with family and community doctors, health professionals and students. Considering that the demand for the Seminar was higher than expected and that the discussion of the topics does not end at an event, the intention is for the Seminar to become part of BSFCM’s regular agenda.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Renata Carneiro Vieira, Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro

Consultório na Rua, CMS Oswaldo Cruz.

Débora Silva Teixeira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Departamento de Medicina Integral, Familiar e Comunitária

Rita Borret, Prefeitura Municipal do Rio de Janeiro

Clínica da Família Anthídio Dias da Silveira

Denize Ornelas, Prefeitura de São Bernardo do Campo

Departamento de Atenção Básica, Secretaria Municipal de Saúde

Murilo Moura Sarno, Universidade São Caetano do Sul

Faculdade de Medicina Campus Bela Vista

Ademir Lopes Junior, Universidade Estadual de São Paulo

Faculdade de Medicina

References

Pereira Z, Monteiro S. Gênero e Sexualidade no Ensino de Ciências no Brasil: Análise da Produção Científica Recente. Rev Contexto Educ [Internet]. 2015 Out 30; [citado 2019 Jul 20];30(95):117-46. Disponível em: https://revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/3155

Aquino EML. Gênero e saúde: perfil e tendências da produção científica no Brasil. Rev Saúde Pública. 2006;40(N Esp):121-32. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102006000400017 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102006000400017

Felipe J. Gênero, sexualidade e a produção de pesquisas no campo da educação: possibilidades, limites e a formulação de políticas públicas. Pro-Posições [Internet]. 2007 [citado 2019 Ago 1];18(2):77-87. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643546

Nardi H, Raupp Rios R, Machado P. Diversidade Sexual: políticas públicas e igualdade de direitos. Atheneadigital. Rev Pensam Invest Social. 2012;12(3):255-66. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1111 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1111

DeVita T, Bishop C, Plankey M. Queering medical education: systematically assessing LGBTQI health competency and implementing reform. Med Educ Online. 2018;23(1):1510703. https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1510703 DOI: https://doi.org/10.1080/10872981.2018.1510703

Walsh F. Diversidade e complexidade nas famílias do século XXI. In: Processos Normativos da Família: Diversidade e Complexidade. Porto Alegre: Artmed, 2016. p. 3-27.

Crenshaw K. Demarginalizing the Intersection of Race and Sex: A Black Feminist Critique of Antidiscrimination Doctrine, Feminist Theory and Antiracist Politics. Univ Chicago Legal Forum. 1989;1:8.

Secretaria Municipal de Saúde – SMS (RJ), Subsecretaria de Atenção Primária, Vigilância e Promoção da Saúde, Superintendência de Atenção Primária. Infecção pelo HIV e AIDS: prevenção, diagnóstico e tratamento na atenção Primária. 1ª ed. Rio de Janeiro: SMS; 2016.

Lionço T. Que direito à saúde para a população GLBT? Considerando direitos humanos, sexuais, reprodutivos em busca da integralidade e da equidade. Saúde Soc. 2008;17(2):11-21. https://doi.org/10.1590/S0104-12902008000200003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902008000200003

Cooper MB, Chacko M, Christner J. Incorporating LGBT Health in an Undergraduate Medical Education Curriculum Through the Construct of Social Determinants of Health. MedEdPORTAL. 2018;14:10781. https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.10781 DOI: https://doi.org/10.15766/mep_2374-8265.10781

Loyola MA. Sexualidade e medicina: a revolução do século XX. Cad Saúde Pública [Internet]. 2003 Aug [acesso 2019 Jul 19];19(4):875-84. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2003000400002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X2003000400002

Organização das Nações Unidas (ONU). Relatório da Conferência Internacional sobre População e Desenvolvimento: Plataforma de Cairo. Cairo: ONU; 1994. [acesso 2018 Jul 17]. Disponível em: http://www.unfpa.org.br/Arquivos/relatorio-cairo.pdf

Ministério da Saúde (BR), Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa. Política Nacional de Saúde Integral de Lésbicas, Gays, Bissexuais, Travestis e Transexuais. Brasília (DF): 1ª ed. 1ª reimp. Brasília: Ministério da Saúde; 2013 [acesso 2018 Jul 17]. 32 p. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/politica_nacional_saude_lesbicas_gays.pdf

Associação Brasileira de Educação Médica (ABEM). Carta de Porto Alegre: em defesa da equidade de gênero e da diversidade sexual na educação médica. Porto Alegre: ABEM; 2017. Disponível em: https://abem-educmed.org.br/wp-content/uploads/2017/10/CARTA-LGBT-1-1.pdf

Published

2019-12-31

How to Cite

1.
Vieira RC, Teixeira DS, Borret R, Ornelas D, Sarno MM, Junior AL. Primary Health Care breaking taboos: Memorial of the 1st SBMFC Seminar of Sexuality and Diversity. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2019 Dec. 31 [cited 2024 Dec. 21];14(41):1821. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1821

Issue

Section

Especial Diversidade e Direitos Humanos na APS

Plaudit