Educational needs assessment of Family Health Strategy (FHS) professionals: possibilities of health education in Fortaleza

Authors

  • Tatiana Monteiro Fiúza Universidade Federal do Ceará (UFC).
  • Marco Túlio Aguiar Mourão Ribeiro Universidade Federal do Ceará (UFC).
  • Kilma Wanderley Lopes Gomes Universidade Federal do Ceará (UFC).
  • Mayrá Lobato Pequeno Universidade Federal do Ceará (UFC).
  • Ivana Cristina de Holanda Cunha Barreto Universidade Federal do Ceará (UFC), Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP/CE).
  • Alcides Silva de Miranda Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).
  • Pedro Renan Santos de Oliveira Universidade Federal do Ceará (UFC)
  • Renan Magalhães Montenegro Junior Universidade Federal do Ceará (UFC).

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc7(24)186

Keywords:

Health Education, Continuing Education, Family Health Strategy, Primary Health Care, Health Services Needs and Demand

Abstract

Curricular reforms and the change in the training profile of health professionals face many challenges. The aim of this study was to characterize the educational needs in health perceived and represented by higher education professionals, who were recently approved in the municipal contest, practicing in the Family Health Strategy (FHS) in Fortaleza, State of Ceara. It is a two-phase descriptive study: a cross-sectional study, with the application of a survey to assess the needs of health education, carried out in 2006; and a documental analysis of the actions taken for the continuing education of professionals from the municipal health system performed by the Municipal Health Secretary of Fortaleza in 2011. Data was collected through a semi-structured questionnaire applied to physicians, nurses and dentists. From the universe of 900 newly gazetted professionals, our convenience sample counted on 375 respondents. Regarding the desire to carry out graduate studies, it was possible to observe that the master’s degree training, residency in family and community medicine, and multi-professional residency in family health were significant needs expressed by the professionals in this study. Moreover, practitioners also noted the need to punctual 40-hour courses. Continuing education is cited in the literature and in the current study as a way to improve the quality of the FHS, once it focuses on work processes to build the educational process. To generate effective health education processes of reflection-action-reflection in the daily working, a political connection with the change in the training profile of health professionals must be promoted and, to this end, highlighting the educational needs of professionals is essential.

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Author Biographies

Tatiana Monteiro Fiúza, Universidade Federal do Ceará (UFC).

Possui graduação em MEDICINA pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000). Atualmente exerce a preceptoria de medicina de família e comunidade e coordenação regional do Programa de RESIDENCIA DE MEDICINA DE FAMÍLA E COMUNIDADE do Sistema Municipal de Saúde Escola do Município de Fortaleza. Título de Especialista em Medicina de Famíla e Comunidade e especialização latu senso em Hebiatria. Mestre em Saúde Pública pela Universidade Federal do Ceará. Cursando o doutorado em saúde coletiva na Universidade Federal do Ceará.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Marco Túlio Aguiar Mourão Ribeiro, Universidade Federal do Ceará (UFC).

Possui graduação em medicina pela Universidade Federal de Minas Gerais (2000). Atualmente exerce a preceptoria de medicina de família e comunidade da Residencia de Medicina de Famíla e Comunidade do município de Fortaleza. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em MEDICINA DE FAMÍLIA E COMUNIDADE e especialização em Geriatria. Mestre em Saúde Pública pela Universidade federal do Ceará (UFC). Diretor de Pós-Graduação da Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP/CE).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Kilma Wanderley Lopes Gomes, Universidade Federal do Ceará (UFC).

Mestre em Saúde Pública, Especialista em Medicina de Família e Comunidade, Vice- coordenadora do Programa de residência em Medicina de Família e Comunidade da Secretaria da Saúde de Fortaleza. Doutoranda em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Mayrá Lobato Pequeno, Universidade Federal do Ceará (UFC).

Psicóloga Comunitária pela UFC. Possui Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade pelo Sistema Municipal de Saúde Escola/Fortaleza/CE. Atua como precpetora de território na Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade do SMSE Fortaleza. Mestranda em Saúde Pública pela Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Ivana Cristina de Holanda Cunha Barreto, Universidade Federal do Ceará (UFC), Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP/CE).

MÉDICA, DOUTORA EM MEDICINA NA ÁREA DE PEDIATRIA PELA UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO EM 2006. ATUALMENTE É SUPERINTENDENTE DA ESCOLA DE SAÚDE PÚBLICA DO CEARÁPOSSUI ESTÁGIO PÓS-DOCTOR NO DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO NA UNIVERSIDADE DE MONTREAL NO CANADÁ. MESTRE EM SAÚDE PÚBLICA PELA UFC. . PROFESSORA ADJUNTA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DO CEARÁ, EXERCENDO SUAS ATIVIDADES NA FACULDADE DE MEDICINA DE SOBRAL, COMO DOCENTE NO MESTRADO ACADÊMICO EM SAÚDE DA FAMÍLIA DA UFC E DO MODULO DE ATENÇÃO BÁSICA À SAÚDE. É MEMBRO TAMBÉM DO QUADRO PERMANENTE DE DOCENTES DO MESTRADO EM SAÚDE PÚBLICA DA UFC

Alcides Silva de Miranda, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

Medico de Família e Comunidade (Programa de Residência Médica do SSC-GHC/RS), Mestrado em Saúde Pública (UECE) e Doutorado em Saúde Coletiva (ISC-UFBA). Professor Adjunto (nível 2) do Departamento de Assistência e Orientação Profissional (DAOP), Curso de Bacharelado em Saúde Coletiva (EEnF/UFRGS) e Professor Colaborador dos Cursos de Mestrado em Saúde Pública (UFC) e Doutorado em Saúde Coletiva (UFC/UECE). Atua no campo da Saúde Coletiva, com ênfase nos temas sobre Políticas, Planejamento, Gestão e Atenção Básica de Saúde. Atualmente é representante titular do CEBES no Conselho Nacional de Saúde.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Pedro Renan Santos de Oliveira, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Psicólogo, especialista com Residência em Saúde da Família e Comunidade, Mestrando em Saúde da Família – UFC. Bolsista CAPES. Preceptor da Residência em Saúde da Família e Comunidade – SMSE-Fortaleza/UECE.

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Published

2012-06-30

How to Cite

1.
Fiúza TM, Ribeiro MTAM, Gomes KWL, Pequeno ML, Barreto IC de HC, Miranda AS de, Oliveira PRS de, Montenegro Junior RM. Educational needs assessment of Family Health Strategy (FHS) professionals: possibilities of health education in Fortaleza. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2012 Jun. 30 [cited 2024 Dec. 23];7(24):139-46. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/186

Issue

Section

Research Articles

Plaudit