Teaching-service integration within the Unified Health System

perspectives of nursing students

Authors

  • Anne Caroline Rodrigues Queiroz Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros, Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-2595-9627
  • Fabíola Afonso Fagundes Pereira Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros, Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-1492-6782
  • Andra Aparecida da Silva Dionízio Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros, Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc16(43)2512

Keywords:

Patient-Centered Care, Health Centers, Program for Incentives and Benefits.

Abstract

Introduction: Teaching-service integration is part of the training process of nursing students, through curricular internships, teaching, research, and extension activities. Objectives: To understand the perspective of nursing students about the teaching-service integration within the Unified Health System. Methods: This is a descriptive and qualitative study, which included 15 students enrolled in the 7th and 8th periods in the second semester of 2017. The data were submitted to content analysis thematic. Three categories emerged: the early insertion of the student in the service; preceptors as facilitators of the teaching-learning process; and factors that hinder the practical activity in primary health care. Results: The students valued territorialization as an essential process for the development of interventions in the face of the weaknesses identified in the community, in addition to providing opportunities for academic maturation. They emphasized that the presence of the preceptor to improve their skills was satisfactory, especially when they felt afraid to perform some procedure. However, they pointed out the structural precariousness of the units, the lack of demand, the number of people in an internship group, and the resistance of the employees as conditions that hinder their inclusion in the practice field. Conclusion: From the academics’ perspective, the teaching-service integration is positive. However, the units require interventions from those responsible for their physical structure, and the pedagogical plan of the course for new proposals that enable practices more integrated with theory and the community.

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Author Biographies

Anne Caroline Rodrigues Queiroz, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros, Minas Gerais

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES. Participou do Programa de Educação Para o Trabalho em Saúde - PET saúde, e de Iniciação Cientifica - ICV Unimontes. Membra do Grupo de Pesquisa em Enfermagem do Departamento de Enfermagem da Unimontes. 

Currículo Lattes http://lattes.cnpq.br/7621426973080058

Fabíola Afonso Fagundes Pereira, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros, Minas Gerais

Possui graduação em Enfermagem pela Universidade Estadual de Montes Claros (2000), Especialista em Saúde da Família na modalidade residência multiprofissional pela Universidade Estadual de Montes Claros (2002) e Mestrado em Ciências da Saúde pela UNIFESP (2013). Atualmente é professor de educação superior da Universidade Estadual de Montes Claros (desde 2003). Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em saúde pública/Estratégia em Saúde da Família. 

Currículo Lattes http://lattes.cnpq.br/0499673030267745

Andra Aparecida da Silva Dionízio , Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros, Minas Gerais

Possui graduação em Enfermagem pela UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (2000). É especialista em Saúde da Família pela UNIMONTES - Universidade Estadual de Montes Claros(2002) e Mestre em Ciência da Saúde pela UNIFESP - Universidade federal de São Paulo (2011). Atuou como enfermeira da Estratégia de Saúde da Família do município de Montes Claros - MG de 2001 a 2009.Foi professora da FUNORTE - Faculdades Unidas do Norte de Minas de 2004 a 2014. É professora de Educação Superior da UNIMONTES desde 2002. É tutora da Residência Multiprofissional em Saúde da Família de Montes Claros e da Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade de Taiobeiras - MG. É coordenadora da Comissão de Residências Multiprofissionais e em Áreas Profissionais da Saúde (COREMU/HUCF/UNIMONTES). Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Saúde pública/Saúde da Família, atuando principalmente nos seguintes temas: programa saúde da família, e saúde do adolescente. 

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5528742770165935 

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Published

2021-09-26

How to Cite

1.
Queiroz ACR, Pereira FAF, Dionízio AA da S. Teaching-service integration within the Unified Health System: perspectives of nursing students. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2021 Sep. 26 [cited 2024 Jul. 22];16(43):2512. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/2512

Issue

Section

Research Articles

Plaudit