Reducing inequities
a defense of the reopening of schools in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc16(43)2695Keywords:
School Health Promotion, Social Vulnerability, COVID-19Abstract
This article defends the reopening of schools during the COVID-19 pandemic in Brazil. Due to the advancement of knowledge about the pandemic, we now know that children are less infected and less infectious than adults with the SARS-Cov-2 virus. School closure as the only form of social distancing does not seem to be effective in reducing community transmission, nor in flattening the curve of beds or ICU usage by COVID-19. It would make sense if school closure was associated with other forms of mitigating the transmission and if these were encouraged by objective and clear communication by government officials. As this did not happen and isolation is not being followed by the general population, the closing of schools only brings harm to children, especially the most vulnerable. This article concludes that protocols for safe and informed reopening of schools should be considered immediately.
Downloads
Metrics
References
(1) UNESCO. A UNESCO reúne organizações internacionais, sociedade civil e parceiros do setor privado em uma ampla coalizão para garantir #LearningNeverStops [Internet]. UNESCO. 2020 [citado 28 de agosto de 2020]. Disponível em: https://en.unesco.org/news/unesco-rallies-international-organizations-civil-society-and-private-sector-partners-broad
(2) Tsang TK, Fang VJ, Chan KH, Ip DKM, Leung GM, Peiris JSM, et al. Correlatos individuais de infecciosidade de infecções pelo vírus da gripe A em residências. PLOS ONE. 6 de maio de 2016; 11 (5): e0154418. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0154418
(3) Liguoro I, Pilotto C, Bonanni M, Ferrari ME, Pusiol A, Nocerino A, et al. Infecção por SARS-COV-2 em crianças e recém-nascidos: uma revisão sistemática. Eur J Pediatr. 1o de julho de 2020; 179 (7): 1029–46. DOI: https://doi.org/10.1007/s00431-020-03684-7
(4) Munro APS, Faust SN. As crianças não são super espalhadoras do COVID-19: hora de voltar para a escola. Arch Dis Child. 1o de julho de 2020; 105 (7): 618–9. DOI: https://doi.org/10.1136/archdischild-2020-319474
(5) Escosa - García L, Aguilera - Alonso D, Calvo C, Mellado MJ, Baquero - Artigao F. Dez pontos-chave sobre COVID-19 em crianças: As sombras na parede. Pediatr Pulmonol [Internet]. [citado 28 de agosto de 2020]; n / a (n / a). Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/ppul.25025 PMID: 32790245 DOI: https://doi.org/10.1002/ppul.25025
(6) Teslya A, Pham TM, Godijk NG, Kretzschmar ME, Bootsma MCJ, Rozhnova G. Impacto de medidas de prevenção auto-impostas e distanciamento social de curto prazo imposto pelo governo na mitigação e retardamento de uma epidemia de COVID-19: Um estudo de modelagem. PLoS Med. 2020; 17 (7): e1003166. PMID: 32692736 DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003166
(7) Ngonghala CN, Iboi E, Eikenberry S, Scotch M, MacIntyre CR, Bonds MH, et al. Avaliação matemática do impacto de intervenções não farmacêuticas na redução do novo Coronavírus de 2019. Math Biosci. 2020; 325: 108364. PMID: 32360770 DOI: https://doi.org/10.1016/j.mbs.2020.108364
(8) Prem K, Liu Y, Russel TW, Kucharski AJ, Eggo RM, Davies N, et al. O efeito das estratégias de controle para reduzir a mistura social nos resultados da epidemia de COVID-19 em Wuhan, China: um estudo de modelagem. Lancet Public Health. 2020; 5 (5): e261–70. PMID: 32220655
(9) Davies NG, Kucharski AJ, Eggo RM, Gimma A, Edmunds WJ, Grupo de trabalho do Centro para a Modelagem Matemática de Doenças Infecciosas COVID-19. Efeitos de intervenções não farmacêuticas em casos de COVID-19, mortes e demanda por serviços hospitalares no Reino Unido: um estudo de modelagem. Lancet Public Health. 2020; 5 (7): e375–85.
(10) Koo JR, Cook AR, Park M, Sun Y, Sun H, Lim JT, et al. Intervenções para mitigar a disseminação precoce do SARS-CoV-2 em Cingapura: um estudo de modelagem. Lancet Infect Dis. 2020; 20 (6): 678–88. PMID: 32213332 DOI: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30162-6
(11) Garikipati S, Kambhampati U. Liderando a luta contra a pandemia: o gênero ‘realmente’ importa? [Internet]. Rochester, NY: Social Science Research Network; 2020 jun [citado 28 de agosto de 2020]. Relatório nº: ID 3617953. Disponível em: https://papers.ssrn.com/abstract=3617953 DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.3617953
(12) Ponce D. O impacto do coronavírus no Brasil: política e a pandemia. Nat Rev Nephrol. setembro de 2020; 16 (9): 483–483. DOI: https://doi.org/10.1038/s41581-020-0327-0
(13) Armitage R, Nellums LB. Considerando as desigualdades na resposta ao fechamento de escolas ao COVID-19. Lancet Glob Health. maio de 2020; 8 (5): e644. DOI: https://doi.org/10.1016/S2214-109X(20)30116-9
(14) UNESCO. Consequências adversas do fechamento de escolas [Internet]. UNESCO. 2020 [citado 28 de agosto de 2020]. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse/consequences
(15) Fairlie R, Loyalka P. Schooling e Covid-19: lições de pesquisas recentes sobre EdTech. NPJ Sci Learn. 2020; 5: 13. PMID: 32821427 DOI: https://doi.org/10.1038/s41539-020-00072-6
(16) Ghosh R, Dubey MJ, Chatterjee S, Dubey S. Impact of COVID -19 nas crianças: foco especial no aspecto psicossocial. Minerva Pediatr. junho de 2020; 72 (3): 226–35. DOI: https://doi.org/10.23736/S0026-4946.20.05887-9
(17) UNESCO. Educação: da ruptura à recuperação [Internet]. UNESCO. 2020 [citado 28 de agosto de 2020]. Disponível em: https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
(18) UNESCO, Fundo das Nações Unidas para a Infância, Banco Mundial, Programa Mundial de Alimentos. Marco de ação e recomendações para a reabertura de escolas [Internet]. 1o ed. França: UNESCO; 2020. 6 p. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373348_por
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rogerio Luz Coelho Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.