Conceptions about clinical practice in medical education

analysis of a course derived from the Mais Médicos Program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc18(45)3073

Keywords:

Education, medical, Clinical medicine, Clinical competence.

Abstract

Introduction: After the institution of National Curriculum Guidelines for Medicine undergraduate courses, it is expected that the extended clinical practice will predominate in medical training, that is, one that has as its central focus individuals and their particularities. Objective: Through this study, we sought to comprehend the conceptions about clinical practice in the minds of students and professor of an undergraduate course in Medicine at a federal university located in the south of the country. Methods: This is an exploratory and qualitative study approved by the Research Ethics Committee of a federal university, under the opinion No. 2.950.932, of October 9th, 2018. Data collection was based on interviews with medical professors (n=21) and academics focal groups (n=43) that, subsequently, were processed by Bardin’s content analysis. Results: Aspects inherent to the extended clinical practice were brought up, mainly those regarding a good doctor-patient relationship, the need to develop communication skills, and the balance between the humanistic, ethical and technical components. However, some statements aligned to the traditional clinical practice have been noticed, mostly related to the practice focused on diagnosis and treatment. Conclusions: Through these results, it is possible to conclude that, despite the presence of the extended clinical practice in the medical degree, it has not yet been fully implemented.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tammy Stephanie Massolin Albrecht Costa, Prefeitura Municipal de Piraquara – Piraquara (PR), Brasil.

Estudante de graduação em medicina.

Bolsista de IC pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo. 

Carlos Botazzo, Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Professor Sênior do departamento de saúde púbica. 

References

Paraguay NLB. A clínica e o ensino na atenção primária [dissertação de mestrado]. Campinas: Universidade Estadual de Campinas; 2011.

Guedes CR, Nogueira MI, Camargo Júnior KR. A subjetividade como anomalia: contribuições epistemológicas para a crítica do modelo biomédico. Ciênc Saúde Coletiva 2006;11(4):1093-103. https://doi.org/10.1590/S1413-81232006000400030 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232006000400030

Brasil. Lei nº 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências [acessado em 10 dez. 2020]. Brasília, DF; 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm

Bedrikow R, Campos GWS. Clínica: a arte de equilibrar a doença e o sujeito. Rev Assoc Med Bras 2011;57(6):610-12. https://doi.org/10.1590/S0104-42302011000600003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-42302011000600003

Mattos, RA. Os sentidos da integralidade: algumas reflexões acerca de valores que merecem ser defendidos. In: Mattos RA, Pineheiro R (Orgs). Os sentidos da integralidade na atenção e no cuidado à saúde. Rio de Janeiro: UERJ, IMS, ABRASCO; 2006.

Dheim G. Pausa! Clínica. Clínica política. Clínica ampliada: a produção do sujeito autônomo [dissertação de mestrado]. Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica; 2010.

Barbosa MS, Ribeiro MMF. O método clínico centrado na pessoa na formação médica como ferramenta de promoção de saúde. Rev Med Minas Gerais 2016;26(Suppl 8):S216-22. 8. Epstein RM, Street RL Jr. The values and value of patient-centered care. Ann Fam Med 2011;9(2):100-3. https://doi.org/10.1370/afm.1239 DOI: https://doi.org/10.1370/afm.1239

Ministério da Saúde (BR). Clínica ampliada e compartilhada. Brasília (DF); 2009.

Taveira MGMM, Neiva GSM, Vilela RQB, Lucena Neto PB. Clínica ampliada: conhecimento de alunos de medicina. Rev Portal: Saúde e Sociedade 2019;4(2):1086-95. https://doi.org/10.28998/rpss.v4i2.7401 DOI: https://doi.org/10.28998/2525-4200.2019v4n2.1086-1095

Pagliosa FL, Ros MA. O relatório Flexner: para o bem e para o mal. Rev Bras Educ Med 2008;32(4):492-9. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012

Ministério da Educação (BR). Resolução n° 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências [acessado em 10 dez, 2020]. Brasília; 2014. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN32014.pdf?query=classificacao

Brasil. Lei n° 12.871, de 22 de outubro de 2013. Institui o Programa Mais Médicos, altera as Leis nº 8.745, de 9 de dezembro de 1993, e nº 6.932, de 7 de julho de 1981, e dá outras providências [acessado em 10 dez, 2020]. Brasília; 2013. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12871.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2012.871%2C%20DE%2022%20DE%20OUTUBRO%20DE%202013.&text=Institui%20o%20Programa%20Mais%20M%C3%A9dicos,1981%2C%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias.&text=VIII%20%2D%20estimular%20a%20realiza%C3%A7%C3%A3o%20de%20pesquisas%20aplicadas%20ao%20SUS.

Universidade Federal da Fronteira Sul. Projeto pedagógico do curso de graduação em medicina – bacharelado. Chapecó: Universidade Federal da Fronteira Sul; 2018.

Bardin L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.

Marcondes WB. A convergência de referências na Promoção da Saúde. Saúde Soc 2004;13(1):5-13. https://doi.org/10.1590/S0104-12902004000100002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902004000100002

Godoy DC. O ensino da clínica ampliada na Atenção Primária à Saúde: a prática de professores tutores e alunos de graduação médica [tese de doutorado]. Botucatu: Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho; 2018.

Nascimento Júnior PG, Guimarães TMM. A relação médico-paciente e seus aspectos psicodinâmicos. Rev Bioét 2003;11(1):101-12.

Gomes AMA, Caprara A, Landim LOPL, Vasconcelos MGF. Relação médico-paciente: entre o desejável e o possível na Atenção Primária à Saúde. Physis: Revista de Saúde Coletiva. 2012; 22(3):1101-19. https://doi.org/10.1590/S0103-73312012000300014 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312012000300014

Ribeiro MMF, Amaral CFS. Medicina centrada no paciente e ensino médico: a importância do cuidado com a pessoa e o poder do médico. Rev Bras Educ Med 2008;32(1):90-7. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000100012

Alma HA, Smaling A. The meaning of emphaty and imagination in health care and health studies. Int J Qual Stud Health Well-being 2006;1(4):195-211. https://doi.org/10.1080/17482620600789438 DOI: https://doi.org/10.1080/17482620600789438

Batista NA, Lessa SS. Aprendizagem da empatia na relação médico-paciente: um olhar qualitativo entre estudantes do internato de escolas médicas do nordeste do Brasil. Rev Bras Educ Med 2019;43(Suppl. 1):349-56. https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190118 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v43suplemento1-20190118

Ministério da Saúde (BR). Política Nacional de Humanização. Brasília; 2013.

Foronda C, Baptiste DL, Reinholdt MM, Ousman K. Cultural humility: a concept analysis. J Transcult Nurs 2016;27(3):210-7. https://doi.org/10.1177/1043659615592677 DOI: https://doi.org/10.1177/1043659615592677

Stewart M, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWilliam CL, Freeman TR. Medicina centrada na pessoa: transformando o método clínico. Porto Alegre: Artmed; 2017. p. 383-397.

Bertachini L. A comunicação terapêutica como fator de humanização da Atenção Primária. Mundo Saúde 2012;36(3):507-20. https://doi.org/10.15343/0104-7809.2012363502506

Merhy EE, Franco TB. Por uma composição técnica do trabalho centrada no campo relacional e nas tecnologias leves. Saúde Debate 2003;27(65):316-23.

Ferreira LR, Artmann E. Discursos sobre humanização: profissionais e usuários em uma instituição complexa de saúde. Cienc Saúde Colet 2018;23(5):1437-50. https://doi.org/10.1590/1413-81232018235.14162016 DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232018235.14162016

Schraiber LB. No encontro da técnica com a ética: o exercício de julgar e decidir no cotidiano do trabalho em Medicina. Interface (Botucatu) 1997;1(1):123-40. https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200009 DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32831997000200009

Soares MOM, Higa EFR, Passos AHR, Ikuno MRM, Bonifácio LA, Mestieri CP, et al. Reflexões contemporâneas sobre anamnese na visão do estudante de medicina. Rev Bras Educ Med 2014;38(3):314-22. https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000300005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000300005

Duarte LPA, Moreira DJ, Duarte EB, Feitosa ANC, Oliveira AM. Contribuição da escuta qualificada para a integralidade na atenção primária. Rev G&S 2017;8(3):414-29. https://doi.org/10.18673/gs.v8i3.24185

Ceccim RB. Conexões e fronteiras da interprofissionalidade: forma e formação. Interface (Botucatu) 2018,22(Suppl. 2):1739-49. https://doi.org/10.1590/1807-57622018.0477 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622018.0477

Nogueira MI. As mudanças na educação médica brasileira em perspectiva: reflexão sobre a emergência de um novo estilo de pensamento. Rev Bras Educ Med 2009;33(2):263-70. https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000200014 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000200014

Published

2023-02-28

How to Cite

1.
Costa TSMA, Botazzo C, Fonsêca GS. Conceptions about clinical practice in medical education: analysis of a course derived from the Mais Médicos Program. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2023 Feb. 28 [cited 2024 Jul. 3];18(45):3073. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/3073

Issue

Section

Research Articles

Plaudit

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.