Internship in family and community medicine in units with medical residency in Rio de Janeiro

how does it impact the training of academics?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc17(44)3101

Keywords:

Medical students, Primary health care, Family and community medicine, Medical residency, Medical education.

Abstract

Introduction: Currently, medical students are required to complete 30% of their mandatory internship in the Public Health System, primary care, and emergency services. In Rio de Janeiro, the main higher education institutes adjusted their curricula to this requirement, and the internship in family and community medicine began to take up a large portion of this class load. Objective: This work aimed to understand how this internship, conducted in health service units with medical residency programs in the city of Rio de Janeiro, impacts the training of future physicians, understanding the main factors involved and the potentials of this internship, and its personal and social influence on medical students. Methods: A qualitative study was conducted, and data were gathered in collective interviews with students of a federal university that had a family and community medicine internship in health service units in which residency programs are implemented. A thematic analysis was later conducted following Bardin's guidelines. Results: Data analysis identified 6 categories: expectations regarding the internship and family and community medicine; current impressions about the internship and family and community medicine; experiences that turn students away from family and community medicine; and extra-academic learning. Conclusions: This study, through students’ perceptions, was able to identify strengths and weaknesses of doing an internship in health service units with a residency in family and community medicine in Rio de Janeiro; and how this experience impacts medical students' training. Because of the demonstrated potential, the promotion and investments in this type of internship are suggested.

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Author Biographies

Thaís Ranzani Tiseo, Secretaria Municipal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Formada em medicina pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, residência em Medicina de Família e Comunidade (MFC) pela Secretaria Municipal de Saúde de Sobral, preceptora da residência de MFC pela SMS do Rio de Janeiro na Clínica da Família Assis Valente. Mestre em Atenção Primária à Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora médica de caravanas pela Fraternidade sem Fronteiras

Marcia Cristina Lemos dos Santos, Secretaria Municipal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Formada em medicina pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, residência em Medicina de Família e Comunidade (MFC) pela Secretaria Municipal de Saúde de Sobral, preceptora da residência de MFC pela SMS do Rio de Janeiro na Clínica da Família Assis Valente. Mestre em Atenção Primária à Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Coordenadora médica de caravanas pela Fraternidade sem Fronteiras

Clarice de Azevedo Sarmet Loureiro Smiderle, Secretaria Municipal do Rio de Janeiro – Rio de Janeiro (RJ), Brasil.

Graduação em medicina pela Fundação Técnico Educacional Souza Marques em 2011, residência em medicina de família e comunidade pelo PRMFC SMS-RJ em 2014, mestrado em atenção primária à saúde pela UFRJ em 2019. Trabalha como médica de família e comunidade pela SMS-RJ e preceptora do programa de residência de medicina de família e comunidade da SMS-RJ.

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Published

2022-10-07

How to Cite

1.
Tiseo TR, Santos MCL dos, Smiderle C de ASL. Internship in family and community medicine in units with medical residency in Rio de Janeiro: how does it impact the training of academics?. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2022 Oct. 7 [cited 2024 Jul. 22];17(44):3101. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/3101

Issue

Section

Research Articles

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