Internship in family and community medicine in units with medical residency in Rio de Janeiro
how does it impact the training of academics?
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc17(44)3101Keywords:
Medical students, Primary health care, Family and community medicine, Medical residency, Medical education.Abstract
Introduction: Currently, medical students are required to complete 30% of their mandatory internship in the Public Health System, primary care, and emergency services. In Rio de Janeiro, the main higher education institutes adjusted their curricula to this requirement, and the internship in family and community medicine began to take up a large portion of this class load. Objective: This work aimed to understand how this internship, conducted in health service units with medical residency programs in the city of Rio de Janeiro, impacts the training of future physicians, understanding the main factors involved and the potentials of this internship, and its personal and social influence on medical students. Methods: A qualitative study was conducted, and data were gathered in collective interviews with students of a federal university that had a family and community medicine internship in health service units in which residency programs are implemented. A thematic analysis was later conducted following Bardin's guidelines. Results: Data analysis identified 6 categories: expectations regarding the internship and family and community medicine; current impressions about the internship and family and community medicine; experiences that turn students away from family and community medicine; and extra-academic learning. Conclusions: This study, through students’ perceptions, was able to identify strengths and weaknesses of doing an internship in health service units with a residency in family and community medicine in Rio de Janeiro; and how this experience impacts medical students' training. Because of the demonstrated potential, the promotion and investments in this type of internship are suggested.
Downloads
Metrics
References
Adler MS, Gallian DMC. Formação médica e serviço único de saúde: propostas e práticas descritas na literatura especializada. Rev Bras Educ Med 2014;38(3):388-96. https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000300014 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000300014
Pagliosa FL, Da Ros MA. O relatório Flexner: para o bem e para o mal. Rev Bras Educ Méd 2008;32(4):492-9. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000400012
Brasil. Constituição Federal de 1988. Artigo 200. Ao sistema único de saúde compete, além de outras atribuições, no termos da lei. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal; 1988. [Internet]. [acessado em 29 jan. 2020]. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/topicos/10652869/artigo-200-da-constituicao-federal-de-1988
Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei no 8.080, de 19 de setembro de 1990. Dispõe sobre as condições para a promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências. Diário Oficial da União, 19 set 1990. [acessado em 29 jan. 2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L8080.htm
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. 11a Conferência Nacional de Saúde, Brasília 15 a 19 de dezembro de 2000: o Brasil falando como quer ser tratado: efetivando o SUS: acesso, qualidade e humanização na atenção à saúde com controle social: relatório final. Brasília: Ministério da Saúde; 2000. [acessado em 29 jan. 2020] Disponível em: http://www.conselho.saude.gov.br/biblioteca/Relatorios/relatorio_11.pdf.
Campos FE, Ferreira JR, Feuerwerker L, Sena RR, Campos JJB, Cordeiro H, et al. Caminhos para aproximar a formação de profissionais de saúde das necessidades da atenção básica. Rev Bras Educ Méd 2001;25(2):53-9. https://doi.org/10.1590/1981-5271v25.2-007 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v25.2-007
Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei no 12.871 de 22 de outubro de 2013. Institui o Programa Mais Médicos, altera as Leis no 8.745 de 9 de dezembro de 1993, e no 6.932, de 7 de julho de 1981, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 23 out 2013. [acessado em 29 jan. 2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/Lei/L12871.htm
Pinto HA, Andreazza R, Ribeiro RJ, Loula MR, Reis AAC. O Programa Mais Médicos e a mudança do papel do estado na regulação e ordenação da formação médica. Interface (Botucatu) 2019;23(Supl. 1):e170960. https://doi.org/10.1590/Interface.17096
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução no 3, de 20 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação de Medicina e dá outras providências. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 3/2014. Diário Oficial da União, 23 de junho de 2014. [acessado em 29 jan. 2020]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15874-rces003-14&category_slug=junho-2014-pdf&Itemid=30192
Barbour R. Grupos focais. Porto Alegre: Artmed; 2009.
Bardin L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70; 2011.
Dixon AS, Lam CL, Lam TP. Does a brief clerkship change Hong Kong medical students' ideas about general practice? Med Educ 2000;34(5):339-47. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2000.00554.x DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2000.00554.x
Cavalcante JK; Soares FJP, Correia DS. Desenvolvimento discente no estágio em estratégia saúde da família. Rev Bras Educ Med 2014;38(1):15-24. http://doi.org/10.1590/S0100-55022014000100003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022014000100003
Grosseman S, Stoll C. O ensino-aprendizagem da relação médico-paciente: estudo de caso com estudantes do último semestre do curso de medicina. Rev Bras Educ Méd 2008;32(3):301-8. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300004 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000300004
Cotta RMM, Gomes AP, Maia TM, Magalhães KA, Marques ES, Siqueira-Batista R. Pobreza, injustiça, e desigualdade social: repensando a formação de profissionais de saúde. Rev Bras Educ Méd 2007;31(3):278-86. https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000300010 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022007000300010
Pereira DB, Pereira ICP, Ruston MD, Alves PCMC. A importância das aulas práticas no processo de ensino-aprendizagem na graduação, direcionado para ciências biológicas. In: Anais do XII Encontro Latino Americano de Iniciação Científica. VII Encontro Latino Americano de Pós-Graduação; 2008 out. 16-17; Universidade Federal do Vale da Paraíba, Brasil. São José dos Campos; 2008. [acessado em 29 jan. 2020]. Disponível em: http://www.inicepg.univap.br/cd/INIC_2008/anais/arquivosEPG/EPG01545_01_O.pdf
Massote AW, Belisário SA, Gontijo ED. Atenção primária como cenário de prática na percepção de estudantes de Medicina. Rev Bras Educ Méd 2011;35(4):445-53. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400002 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000400002
Šter MP, Švab I, Šter B. Prediction of intended career choice in family medicine using artificial neural networks. Eur J Gen Pract 2015;21(1):63-9. https://doi.org/10.3109/13814788.2014.933314 DOI: https://doi.org/10.3109/13814788.2014.933314
Cavalcante Neto PG, Lira GV, Miranda AS. Interesse dos estudantes pela medicina de família: estado da questão e agenda de pesquisa. Rev Bras Educ Méd 2009;33(2):198-204. https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000200006 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000200006
Warm EJ, Goetz C. Too smart for primary care? Ann Intern Med 2013;159(10):709-10. https://doi.org/10.7326/0003-4819-159-10-201311190-00009 DOI: https://doi.org/10.7326/0003-4819-159-10-201311190-00009
Silva RCF. As potencialidades da atenção primária à saúde na formação de médicos comprometidos com a transformação social [dissertação de mestrado]. Recife: Universidade Federal de Pernambuco; 2016. [acessado em 29 jan. 2020]. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/25673/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Rubens%20Cavalcanti%20Freire%20da%20Silva.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Thaís Ranzani Tiseo, Marcia Cristina Lemos dos Santos, Clarice de Azevedo Sarmet Loureiro Smiderle
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.