From syllables to rhymes
the art in medical education
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc18(45)3807Keywords:
Education, medical, Art, Family practice, Learning.Abstract
Problem: Traditional medical education based on the Cartesian biomedical model, despite technological advances, has been questioned due to its limitations in the face of uncertainties and complexities inherent to human health and primary health care. Based on evidence of the limitation of the strict use of classic Flexnerian medicine in medical education, this work sought to present art as a tool in medical education. Methods: To achieve this objective, a narrative literature review and an experience report were used, in order to demonstrate and analyze the use of the arts during the primary health care module of the medical internship, under the guidance of the resident of Family Practice. Results: With this project, the possible contributions of the use of the arts to medical training were discussed, in addition to the encouragement of alternative forms of education through the presentation of their practical use in the daily routine of medical undergraduate interaction and Family Practice residency. Conclusions: In this way, the use of art in the scenario of medical residency contributed to the consolidation of technical knowledge, skills, and attitudes of medical students related to comprehensive health care, empathy, and doctor-person bonding and also provided personal and professional development, as a preceptor during the residency, based on reflections on the learning process, alternative methods of education, focusing on personal care and the doctor-patient relationship.
Downloads
Metrics
References
Glik S. Domesticidade, medo e consumo: a Espanha franquista e o American Way of Life nas páginas de Seleções. Tempo e Argumento 2010;2(1):221-46
Gusso G, Lopes JMC, Dias LC. Capítulo 15: consulta e abordagem centrada na pessoa. In: Gusso G, Lopes JMC, Dias LC. Tratado de Medicina de Família e Comunidade: princípios, formação e prática. 2a ed. Porto Alegre: Artmed; 2019. p. 473-508.
Claro LBL, Mendes AAA. Uma experiência do uso de narrativas na formação de estudantes de Medicina. Interface Comun Saúde Educ 2018;22(65):621-30. https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0850 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622016.0850
Telio S, Ajjawi R, Regehr G. The “educational alliance” as a framework for reconceptualizing feedback in medical education. Acad Med 2015;90(5):609-14. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000560 DOI: https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000560
Mairot LTS, Costa BBG, Heringer TPM, Borges RC, Moura EP. As artes na educação médica: revisão sistemática da literatura. Rev Bras Educ Med 2019;43(4):54-64. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n4RB20180146 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n4rb20180146
Rodrigues RNL, Souza LJ, Treviso VC. Arte-educação: a relevância da arte no processo de ensino e aprendizagem. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade 2017;4(1):114-26
Cordeiro AM, Oliveira GM, Rentería JM, Guimarães CA. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Rev Col Bras Cir 2007;34(6):428-31. https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-69912007000600012
Gusso G, Lopes JMC, Dias LC. Capítulo 54: ensino de medicina de família e comunidade na graduação. In: Gusso G, Lopes JMC, Dias LC. Tratado de Medicina de Família e Comunidade: princípios, formação e prática. 2a ed. Porto Alegre: Artmed; 2019. p. 1363-84.
Stewart M, Brown JB, Weston WW, McWhinney IR, McWilliam CL, Freeman TR, et al. Medicina centrada na pessoa: transformando o método clínico. 3a edição. Porto Alegre: Artmed; 2017
Hegenberg L. Doença: um estudo filosófico. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ; 1998 DOI: https://doi.org/10.7476/9788575412589
Medeiros MS, Barreto DMS, Sampaio R, Alves BCFB, Albino DCM, Fernandes IL. A arte como estratégia de coping em tempos de pandemia. Rev Bras Educ Med 2020;44(Suppl 1):e0130. https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200354 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200354
Camargo JLM. Contribuições da arte para o desenvolvimento do indivíduo : uma pesquisa bibliográfica [trabalho de conclusão de curso]. Brasília: Universidade de Brasília; 2018.
Arjmand S. The use of narrative in medical education. J Learn Arts 2012;8(1). https://doi.org/10.21977/D9812656 DOI: https://doi.org/10.21977/D9812656
Silva LGMS, Takenami I, Palácio MAV. A abordagem da medicina narrativa no processo de ensino-aprendizagem nas graduações das profissões da saúde. Rev Bras Educ Méd 2022;46(2):e063. https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.2-20210202 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v46.2-20210202
Van Winkle LJ, Robson C, Chandar N, Green JM, Viselli SM, Donovan K. Use of poems written by physicians to elicit critical reflection by students in a medical biochemistry course. J Learn Arts 2011;7(1). DOI: https://doi.org/10.21977/D97110010
Soares RS, Oliveira FP, Melo Neto AJ, Barreto DS, Carvalho ALB, Sampaio J, et al. Residência em medicina de família e comunidade: construindo redes de aprendizagens no SUS. Rev Bras Med Fam Comunidade 2018;13(40):1-8 DOI: https://doi.org/10.5712/rbmfc13(40)1629
Boaventura LCS, Lins MM, Cavalcante FGL, Sá GRAF. A consolidação da Residência em Medicina de Família e Comunidade da SEMSA-Manaus. In: Anais do 15o Congresso Brasileiro de Medicina da Família e Comunidade; 2019; Campinas: Galoá. Disponível em: https://proceedings.science/cbmfc-2019/trabalhos/a-consolidacao-da-residencia-em-medicina-de-familia-e-comunidade-da-semsa-manaus?lang=pt-br
Angeloni MT. Comunicação nas organizações da era do conhecimento. São Paulo: Atlas; 2010
Rodrigues CSS. As possibilidades e o processo do desenho na arte contemporânea [trabalho de conclusão de curso]. Criciúma: Universidade do Extremo Sul Catarinense; 2011
Soares AC. História da arte. 1a ed. Sobral: INTA; 2017 DOI: https://doi.org/10.24978/mod.v1i3.867
Laakkonen J. Drawing in veterinary anatomy education: what do students use it for? Anat Sci Educ 2021;14(6):799-807. https://doi.org/10.1002/ase.2030 DOI: https://doi.org/10.1002/ase.2030
Greene SJ. The use and effectiveness of interactive progressive drawing in anatomy education. Anat Sci Educ 2018;11(5):445-60. https://doi.org/10.1002/ase.1784 DOI: https://doi.org/10.1002/ase.1784
Fernandes JM. A enunciação na encenação teatral. Estudos Semióticos 2006;(2). https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2006.49164 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1980-4016.esse.2006.49164
Costa TNM, Araújo AVS de, Maués CR, Esteves DS, Melo EM, Macedo ÉMCKC de, et al. Teatralização e a educação médica: a experiência em uma oficina. 1a ed. Ananindeua: Editora Itacaiúnas; 2021 DOI: https://doi.org/10.36599/itac-ed1.114
Franco CAGS, Franco RS, Santos VM, Uiema LA, Mendonça NB, Casanova AP, et al. OSCE para competências de comunicação clínica e profissionalismo: relato de experiência e meta-avaliação. Rev Bras Educ Med 2015;39(3):433-41. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02832014 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n3e02832014
Freud S. Princípios básicos da psicanálise. In: Freud S. Obras completas: Observações psicanalíticas sobre um caso de paranoia relatado em autobiografia [o caso Schreber] artigos sobre técnica e outros textos [1911–1913]. Tradução Paulo César de Souza [Internet]. Rio de Janeiro: Obras completas; 1915. p. 205-23. [acessado em 17 jun. 2022]. Disponível em: http://www.lotuspsicanalise.com.br/biblioteca/Freud_Sigmund_caso-Schereber.pdf
Cruz DA. A psicologia e suas interfaces no campo social. Guarujá: Editora Científica Digital; 2020. https://doi.org/10.37885/978-65-87196-40-4 DOI: https://doi.org/10.37885/978-65-87196-40-4
Rangel JNM. Leitura na escola: espaço para gostar de ler. 1a edição. Porto Alegre: Editora Mediação; 2006.
Santos TA. O uso da poesia como instrumento facilitador no desenvolvimento da leitura nos anos iniciais do ensino fundamental [trabalho de conclusão de curso]. São Bento: Universidade Federal da Paraíba; 2013
Shapiro J, Morrison E, Boker J. Teaching empathy to first year medical students: evaluation of an elective literature and medicine course. Educ Health (Abingdon) 2004;17(1):73-84. https://doi.org/10.1080/13576280310001656196 DOI: https://doi.org/10.1080/13576280310001656196
Pazin Filho A. Características do aprendizado do adulto. Medicina (Ribeirão Preto) 2007;40(1):7-16. https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v40i1p7-16 DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v40i1p7-16
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Layla Calazans Müller, Caroline Mota de Souza, Ezequiel Fernandes da Costa Neto, Angélica Karlla Marques Dias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.