Undergraduate research with qualitative methods: report of the experience of a group of teachers and medical students

Authors

  • Bruno José Barcellos Fontanella Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Débora Gusmão Melo Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Carla Maria Ramos Germano Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Bianca Mayumi Watanabe Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • César Seiji Setoue Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Débora Bonato Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Fernanda Rodrigues da Silva Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • José Eduardo Vitorino Galon Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Karina Nogueira Dias Secco Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Mariana Bueno da Silva San Felice Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Taysa Moreira Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc6(21)411

Keywords:

Scientific Research and Technological Development, Education, Medical, Qualitative Research, Primary Health Care

Abstract

This paper was aimed at reporting and discussing the experiences of a group of teachers and students of a medical undergraduate course about medical student research, achieved through research projects with qualitative methods, some of them having the Primary Health Care as a field of research. Contextualizing the report, it was emphasized the recent history of medical student research in Brazil and also the recent use of qualitative methods in health worldwide. The experience report was structured from a basic flowchart of the working process followed by the research projects internships. It is noteworthy that there was an autonomy in relation to data collection but, on the other hand, a greater reliance on their advisers when analyzing and interpreting the findings. Through these undergraduate stages, it is valued the network of meanings present in the health-illness-care process, particularly in Primary Health Care, considering that a progressive scientific understanding of this complex process helps to improve a medical practice effectively attentive to the full health needs of patients and communities.

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Author Biographies

Bruno José Barcellos Fontanella, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Pela Unicamp concluiu graduação em Medicina (1985), residência médica em psiquiatria (1988), mestrado em Saúde Mental (1991) e doutorado em Ciências Médicas (2000). Realizou estágio pós-doutoral na Fiocruz (2011). Ex-professor da UFMG (2004-2006), desde 2006 é professor da UFSCar (Universidade Federal de São Carlos - SP) em dedicação exclusiva junto ao Centro de Ciências Biológicas e da Saúde. Pesquisa com abordagem qualitativa questões sobre saúde relacionadas à relação profissional-paciente, ao uso de substâncias psicoativas, sexualidade e gênero. Estuda metodologia da pesquisa qualitativa em saúde.

Débora Gusmão Melo, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Possui graduação em Medicina pela Universidade Federal de Sergipe (1997), residência em Genética Médica pelo Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (FMRP-USP / 1997 a 2000), mestrado em Ciências Biológicas (Genética) pelo Departamento de Genética da FMRP-USP (2000 a 2002) e doutorado em Ciências Biológicas (Genética) pelo Departamento de Genética da FMRP-USP (2002 a 2006). Atualmente é Professora Adjunta 3 do Departamento de Medicina da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência em genética médica, atuando principalmente nas áreas de epidemiologia genética, diagnóstico em genética clínica e aconselhamento genético.

Carla Maria Ramos Germano, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Possui graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (1987), Mestrado em Ciencias Médicas pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (2002), Doutorado em Ciencias Médicas pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (2006) e Pós-doutorado na Université Libre de Bruxelles (2009). Atualmente é professor adjunto da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência na área de Medicina, com ênfase em Endocrinologia Pediatrica, atuando principalmente nos seguintes temas: congenital adrenal hyperplasia and

 

Bianca Mayumi Watanabe, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

César Seiji Setoue, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Débora Bonato, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Fernanda Rodrigues da Silva, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

José Eduardo Vitorino Galon, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Karina Nogueira Dias Secco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Mariana Bueno da Silva San Felice, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

Taysa Moreira, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Estudante de graduação do Curso de Medicina, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar).

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Published

2011-12-19

How to Cite

1.
Fontanella BJB, Melo DG, Germano CMR, Watanabe BM, Setoue CS, Bonato D, Silva FR da, Galon JEV, Secco KND, Felice MB da SS, Moreira T. Undergraduate research with qualitative methods: report of the experience of a group of teachers and medical students. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2011 Dec. 19 [cited 2024 Dec. 22];6(21):275-82. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/411

Issue

Section

Quality Improvement

Plaudit