The care for school-aged children: perceptions of Family Health Strategy Care teams
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc7(24)468Keywords:
School Health, Family Health Strategy, Child Care, Child Health Services, ChildAbstract
Objective: The purpose of this study was to understand how Family Health Strategy teams perceive child care at school age. Methods: This is an exploratory study with a qualitative approach. Data collection involved semi-structured interviews with 21 professionals from the Family Health Units in Botucatu, State of São Paulo, Brazil, who were asked about the health needs of children at school age and the actions taken to fulfill them. Content analysis was chosen to organize the data generated in the interviews. Results and discussion: Two categories resulted from the interviews were identified: 1) The care for children at school age, and 2) Multi-professional and inter-sectorial practices: gaps in health practices. Health professionals recognized the shortage of health interventions for children at school age and clearly expressed how they must be cared for, as opposed to how, in practice, these actions were limited and disarticulated. Multi-professional and inter-sectorial practices were considered essential in the care for children at school age; however, they were described as fragmented. Final consideration: It was possible to identify that the perceptions of what is needed for children at school age are insufficient for Family Health Strategy teams to mobilize themselves or incorporate health care practices to those children.
Downloads
Metrics
References
Cyrino EG, Pereira MLT. Reflexões sobre uma proposta de integração saúde-escola: o projeto saúde e educação de Botucatu, São Paulo. Cad Saúde Pública. 1999; 15: 39-44. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1999000600005 DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-311X1999000600005
Cyrino EG. Estudo de um programa de saúde escolar em uma escola estadual da periferia de Botucatu. [Dissertação]. São Paulo: Universidade de São Paulo; 1994.
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. A promoção da saúde no contexto escolar. Rev Saúde Pública. 2002; 36 (4): 533-5. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102002000400022 DOI: https://doi.org/10.1590/S0034-89102002000400022
Brasil. Ministério da Saúde. Saúde da Família: uma estratégia para a reorientação do modelo assistência. [internet]. Brasília: Ministério da Saúde; 1997 [acesso em 07 jan. 2012]. Disponível em http://www.4shared.com/office/vYg9EM3M/Sade_da_Famlia_uma_Estratgia_p.html
Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Política Nacional de Atenção Básica. 4. ed. Brasília: Ministério da Saúde; 2007.
Ayres JRCM. O cuidado, os modos de ser (do) humano e as práticas de saúde. Saúde Soc. 2004; 13: 16-29. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-12902004000300003 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-12902004000300003
Brasil. Ministério da Saúde. Escolas promotoras de saúde: experiências do Brasil. Brasília: Ministério da Saúde; 2006.
Miranda MIF, Iossi MA, Ferriani MGC, Cano MAT. Em busca da definição de pautas atuais para o delineamento de estudos sobre a saúde da criança e do adolescente em idade escolar. Rev Latino-Am Enferm. 2000; 8 (6): 83-90. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692000000600012 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692000000600012
Demarzo MMP, Aquilante AG. Saúde escolar e escolas promotoras de saúde. In: Demarzo MMP, Aquilante AG. Programa de atualização em medicina de família e comunidade. Porto Alegre: Artmed: Pan-Americana; 2008. v. 3, p. 9-35.
Collares CAL, Moysés MAA. A transformação do espaço pedagógico em espaço clínico: a patologização da educação. In: Alves ML, coordenadores. Cultura e saúde na escola. São Paulo: Fundação para o Desenvolvimento da Educação; 1994. p. 25-31.
Tobar F, Yalour MR. Como fazer teses em Saúde Pública. Rio de Janeiro: Editora Fiocruz; 2001.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 5. ed. São Paulo: Hucitec; 1998.
Bardin L. Análise de conteúdo. Lisboa: Persona Edições; 1979.
Carandina L, Santini MAA, coordenadoras. Botucatu em dados: 2008. Botucatu: FMB- UNESP; 2009.
Gonçalves RJ, Soares RA, Troll T. O papel do médico, suas dificuldades, sua vivência e sua relação interdisciplinar no Programa de Saúde da Família de Botucatu. Botucatu: Universidade Estadual Paulista; 2007. Relatório final - 1ª etapa Programa PIBIC-CNPQ-UNESP.
Neves CF, Cavalcante JPR, Bezerra JIA, Pereira JF, Pitteri JSM, Barbosa MA. Percepções da população sobre o programa saúde da família em Palmas-TO. Rev UFG [serial online]. 2004; 6 Supl Esp [acesso em 2012 jun. 18]. Disponível em http://www.proec.ufg.br/revista_ufg/familia/D_percepcao.html
Trad LAB, Bastos ACS, Santana EM, Nunes MO. Estudo etnográfico da satisfação do usuário do Programa de Saúde da Família (PSF) na Bahia. Ciênc Saúde Coletiva. 2002; 7(Supl 3): 581-9. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232002000300015 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232002000300015
Souza WC. Transtorno do déficit de atenção com hiperatividade: um caso clínico ou uma invenção pedagógica. [Tese]. São Paulo: Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo; 2009.
Cruz MAS. Desafios da clínica contemporânea: novas formas de “manicomialização”. In: Angelucci CR, Souza MPR, Morais MLS, Souza BP, Santos FS, Moysés MA, et al, organizadores. Medicalização de crianças e adolescentes: conflitos silenciados pela redução de questões sociais a doença de indivíduos. São Paulo: Casa do Psicólogo; 2010. p. 70-85.
Costa GD, Cotta RMM, Reis JR, Ferreira MLSM, Reis RS, Franceschini SCC. Avaliação da atenção à saúde da criança no contexto da Saúde da Família no município de Teixeiras, Minas Gerais (MG, Brasil). Ciênc Saúde Coletiva. 2011; 16: 3229-40. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000800022 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000800022
Campos GWS. Um método para análise e co-gestão de coletivos. São Paulo: Hucitec; 2000.
Sousa FGM, Erdmann AL, Mochel EG. Condições limitadoras para a integralidade do cuidado à criança na atenção básica de saúde. Texto Contexto Enferm. 2011; 20(Supl Esp): 263-71. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-07072011000500033 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-07072011000500033
Mitre RMA, Gomes R. A promoção do brincar no contexto da hospitalização infantil como ação de saúde. Ciênc Saúde Coletiva. 2004; 9:147-54. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232004000100015 DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232004000100015
Ribeiro AM, Silva RRF, Puccini RF. Conhecimentos e práticas de profissionais sobre desenvolvimento da criança na atenção básica à saúde. Rev Paul Pediatr. 2010; 28(Supl 2): 208-14. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-05822010000200013 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-05822010000200013
Samico I, Hartz ZMA, Felisberto E, Carvalho EF. Atenção à saúde da criança: uma análise do grau de implantação e da satisfação de profissionais e usuários em dois municípios do estado de Pernambuco, Brasil. Rev Bras Saude Mater Infant. 2005; 5(Supl 2): 229-40. http://dx.doi.org/10.1590/S1519-38292005000200012 DOI: https://doi.org/10.1590/S1519-38292005000200012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.