The care for school-aged children: perceptions of Family Health Strategy Care teams

Authors

  • Marina Lemos Villardi Universidade Estadual Paulista/FMB (UNESP).
  • Eliana Goldfarb Cyrino Universidade Estadual Paulista/FMB (UNESP).

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc7(24)468

Keywords:

School Health, Family Health Strategy, Child Care, Child Health Services, Child

Abstract

Objective: The purpose of this study was to understand how Family Health Strategy teams perceive child care at school age. Methods: This is an exploratory study with a qualitative approach. Data collection involved semi-structured interviews with 21 professionals from the Family Health Units in Botucatu, State of São Paulo, Brazil, who were asked about the health needs of children at school age and the actions taken to fulfill them. Content analysis was chosen to organize the data generated in the interviews. Results and discussion: Two categories resulted from the interviews were identified: 1) The care for children at school age, and 2) Multi-professional and inter-sectorial practices: gaps in health practices. Health professionals recognized the shortage of health interventions for children at school age and clearly expressed how they must be cared for, as opposed to how, in practice, these actions were limited and disarticulated. Multi-professional and inter-sectorial practices were considered essential in the care for children at school age; however, they were described as fragmented. Final consideration: It was possible to identify that the perceptions of what is needed for children at school age are insufficient for Family Health Strategy teams to mobilize themselves or incorporate health care practices to those children.

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Author Biographies

Marina Lemos Villardi, Universidade Estadual Paulista/FMB (UNESP).

Concluiu o curso de Pedagogia na UNESP - Bauru em 2007. Realizou Aprimoramento em Saúde Escolar pelo Departamento de Saúde Pública da Faculdade de Medicina de Botucatu, FMB/UNESP- em 2008 . Concluiu o Mestrado em Saúde Coletiva, pelo Departamento de Saúde Pública da Faculdade de Medicina de Botucatu, FMB/UNESP em 2011, onde estudou questões voltadas à operacionalização da Estratégia da Saúde da Família na atenção à saúde da criança em idade escolar, sendo bolsista Capes. Atualmente realiza Doutorado em Saúde Coletiva pelo Departamento de Saúde Pública da Faculdade de Medicina de Botucatu, FMB/UNESP, é bolsista Capes pelo Programa "PRO-SAÚDE no Ensino". Desenvolve sua pesquisa pelo Projeto "Integração Universidade, Serviço e Comunidade: Construindo Novas Práticas de Formação e Pesquisa", onde estuda questões relacionadas a prática problematizadora no ensino superior em saúde.

Eliana Goldfarb Cyrino, Universidade Estadual Paulista/FMB (UNESP).

Formada em Medicina pela Faculdade de Medicina de Jundiaí, em 1982. Fez residência Médica em Medicina Preventiva e Social na Faculdade de Medicina de Botucatu (FMB), Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), (1986). Mestre em Medicina (Medicina Preventiva e Social) pela Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo(FMUSP), em 1994. Mestre em Educação Para Profissionais de Saúde, University of Illinois, EUA (2000). Doutora em Pediatria pela FMB, UNESP, em 2002. É Professora Assistente Doutor do Departamento de Saúde Pública, Faculdade de Medicina de Botucatu, Universidade Estadual Paulista, UNESP.

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Published

2012-11-07

How to Cite

1.
Villardi ML, Cyrino EG. The care for school-aged children: perceptions of Family Health Strategy Care teams. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2012 Nov. 7 [cited 2024 Jul. 22];7(24):177-83. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/468

Issue

Section

Research Articles

Plaudit