Medical reports on academic training and work in Family Health Strategy
DOI:
https://doi.org/10.5712/rbmfc11(38)1393Keywords:
Community Family Practice. Medical Education. Family Health StrategyAbstract
Objective: To analyze the perception of physicians working in the Family Health Strategy of a medium-sized municipality in the state of Minas Gerais, about the training and work in this field of activity. Methods: This is a qualitative, exploratory and descriptive research, which addressed the universe of meanings, beliefs, values and attitudes of the participants towards the subject. Results: 12 interviews were conducted with physicians from 11 health units. The subjects interviewed report that the knowledge referring to the Family Health Strategy in their undergraduate curriculum was satisfactory and contributed to their professional training and performance. However, the choice of work still appears as a facilitating pathway to medical residency, mainly through government programs. Conclusions: Although the research has addressed the reports of a small number of physicians, the analysis highlights the importance of medical education in sensitizing and training for family and community medicine, as well as the still needed career enhancement in the primary care level. These topics remain in the heart of the discussions when it comes to the consolidation of this strategy in the country.
Downloads
Metrics
References
Nogueira RP. A questão do médico em saúde da família. Rev Desafios do Desenvolvimento. 2006; 28(3). [Citado 2016 Dez 15]. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/desafios/index.php?option=com_content&view=article&id=853:catid=28&Itemid=23
Feuerwerker LCM. Além do discurso de mudança na educação médica: processos e resultados. Rio de Janeiro: Hucitec; 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832002000200018
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução nº 3, de 20 de junho de 2014. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e outras providências. Brasília: Ministério da Educação; 2014.
Nóbrega-Therrien SM, Souza PMM, Pinheiro FMC, Castro VS. Formação para estratégia saúde da família na graduação em medicina. Rev Bras de Educ Med. 2015;39(1):112-8. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e02212012 DOI: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v39n1e02212012
Souza MB, Rocha PM, Sá AB, Uchoa SAC. Trabalho em equipe na atenção primária: a experiência de Portugal. Rev Panam Salud Publica. 2013;33(3):190-5. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1020-49892013000300005 DOI: https://doi.org/10.1590/S1020-49892013000300005
Minayo MCS, org. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28ª ed. Petrópolis: Vozes; 2009.
Minayo MCS. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14ª ed. São Paulo: Hucitec; 2014.
Gonçalves, RJ, Soares RA, Troll T, Cyrino EG. Ser médico no PSF: formação acadêmica, perspectivas e trabalho cotidiano. Rev Bras Educ Med. 2009;33(3):382-92. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000300009 DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022009000300009
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES nº 4, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. Brasília: Diário Oficial da União; 2001.
Brasil. Ministério da Saúde. Sistema Único de Saúde (SUS): princípios e conquistas. Brasília: Ministério da Saúde; 2000. 41 p.
Falk JW. A Medicina de Família e Comunidade e sua entidade nacional: histórico e perspectivas. Rev Bras Med Fam Comunidade. 2004;1(1):5-10. DOI: http://dx.doi.org/10.5712/rbmfc1(1)2 DOI: https://doi.org/10.5712/rbmfc1(1)2
Rosa WAG, Labate RC. Programa Saúde da Família: a construção de um novo modelo de assistência. Rev Latino-Am Enfermagem. 2014;13(6):1027-34. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692005000600016 DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692005000600016
Rodrigues PHA, Ney MS, Paiva CHA, Souza LMBM. Regulação do trabalho médico no Brasil: impactos na Estratégia de Saúde da Família. Physis. 2013;23 (4):1147-66. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-73312013000400007 DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-73312013000400007
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting a manuscript to the RBMFC, authors retain ownership of the copyright in the article, and authorize RBMFC to publish that manuscript under the Creative Commons Attribution 4.0 license and identify itself as the vehicle of its original publication.