Visual acuity assessment in schoolchildren in the municipality of Herval d’Oeste, Santa Catarina state, Brazil

Authors

  • Rafaela Santini de Oliveira Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.
  • Alisson Vinicius Parizotto Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.
  • Mariane Fahrerr Caleffi Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.
  • Caroline Beal Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.
  • William Shi Seng Yeh Secretaria Municipal de Saúde de Herval d´Oeste. Herval d´Oeste, SC.
  • Maria do Carmo Vicensi Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc8(28)544

Keywords:

Visual Acuity, School Health, Ophthalmology

Abstract

Objectives: To evaluate visual acuity through the application of a screening test; identify the prevalence of low vision; and provide proper management to it. Methods: A cross-sectional and quantitative study in which first-to-fifth grade students of two elementary schools in the municipality of Herval d’Oeste were evaluated in the second half of 2011, by means of a questionnaire with the following variables: gender, age, previous use of glasses, perception of their own vision, and application of the Snellen Test to assess visual acuity (VA). Students presenting VA<0.7 and signs and symptoms of ocular disorders were referred to an ophthalmologist. Results: The sample comprised 318 students: 158 (49.6%) males and 160 (50.3%) females, between 5 and 15 years old. Thirty of these students showed low visual acuity and were referred to eye care, and 24 children attended ophthalmic examinations - 19 (79.16%) needed optical correction. The most prevalent diagnoses were astigmatism, hyperopia, and myopia. Conclusion: The detection of low vision among schoolchildren through screening tests is an important task of health promotion and an effective strategy to prevent visual disorders, which can interfere with intellectual, psychological and social development. The effective implementation of programs and actions to promote health through the integration of health, education and community should be considered.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rafaela Santini de Oliveira, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.

Acadêmica do 10 período do curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina.

 

Aluna do PET - Saúde

Alisson Vinicius Parizotto, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.

Acadêmico do 10 período do curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina

 

Aluno do PET - Saúde

Mariane Fahrerr Caleffi, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.

Acadêmica do 10 período do curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina

 

Aluna do PET - Saúde

Caroline Beal, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.

Acadêmica do 7o período do curso de Medicina da Universidade do Oeste de Santa Catarina

 

Aluna do PET- Saúde

William Shi Seng Yeh, Secretaria Municipal de Saúde de Herval d´Oeste. Herval d´Oeste, SC.

Odontólogo na Estratégia Saúde da Família Nossa Senhora Aparecida/ Herval d`Oeste.

Preceptor do PET - Saúde

Maria do Carmo Vicensi, Universidade do Oeste de Santa Catarina (UNOESC). Joaçaba, SC.

Professora do curso de Enfermagem da Universidade do Oeste de Santa Catarina

 

Tutora do PET - Saúde

References

Brasil. Ministério da Saúde; Ministério da Educação. Projeto Olhar Brasil. Triagem de acuidade visual: manual de orientação. Brasília; 2008 [on line] [acesso em 2012 Abr 10]. Disponível em: http://portal.saude.gov.br/portal/arquivos/pdf/manual_projeto_olhar_brasil.pdf

Fissmer LEW, Lima GC, Netto AA, Corrêa M, Auwaerter GA, Fissmer JFW. Avaliação da acuidade visual de alunos do ensino fundamental de uma escola da rede pública de Tubarão-SC. Arq Catarinense Med. 2005; 34(1): 15-9.

Granzoto JA, Ostermann CSPE, Brum LF, Pereira PG, Granzoto T. Avaliação da acuidade visual em escolares da 1a série do ensino fundamental. Arq Bras Oftalmol. 2003; 66: 167-171. http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492003000200010

Prechtl H, Cioni G, Einspieler C, Bos AF, Ferrari F. Role of vision on early motor development: lessons for the blind. Dev Med Child Neurol. 2001; 43(3): 198-201.

Armond JE, Temporini ER, Alves MR. Promoção da saúde ocular na escola: percepções de professores sobre erros de refração. Arq Bras Oftalmol. 2001; 64: [online] [acesso em 2012 Abr 4]. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492001000500005

Brasil. Ministério da Educação. Portaria Interministerial nº 1.802, de 26 de agosto de 2008. Institui o Programa de Educação pelo Trabalho para a Saúde – PET-Saúde. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, ago. 2008.

Zapparoli M, Klein F, Moreira H. Avaliação da acuidade visual Snellen. Arq Bras Oftalmol. 2009; 72(6): 783-88. http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492009000600008

Bicas H. Acuidade visual. Medidas e notações. Arq Bras Oftalmol. 2002; 65: 375-84: http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492002000300019

Brasil. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 196, de 10 de outubro de 1996. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, out. 1996.

Madeira LT. A importância da visão na aprendizagem. [acesso em 2013 fev 5]. Disponível em: http://www.levimadeira.com.br/?s=a+import%C3%A2ncia+da+vis%C3%A3o+na+aprendizagem&x=0&y=0

Netto AA, Oechsler RA. Avaliação da Acuidade Visual de Alunos do Primeiro Grau de Uma Escola Municipal de Florianópolis. Arq Catarinense Med. 2003; 32(1): 15-9.

Podhye AS, Khandekar R, Dhasmadhikari S, Dole k, Gogate D, Deshpande M. Prevalence of uncorrected refractive error and other eye problems among urban and rural school children. Middle East Afr J Ophthalmol. 2009 Apr-Jun; 16(2) [on line] [acesso em 2012 Jul 4]. http://dx.doi.org/10.4103/0974-9233.53864

Vitale S, Cotch MF, Sperduto RD. Prevalence of visual impairment in the United States. JAMA 2006 May 10; 295(18): 2158-63 [on line] [acesso em: 2012 Abr 4]. Disponível em: http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=202836

Lopes GJA, Casella AMB, Chui CA. Prevalência de acuidade visual reduzida nos alunos da primeira série do ensino fundamental das redes pública estadual e privada de Londrina-PR, no ano de 2000. Arq Bras Oftalmol 2002;65: 659-64. http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492002000600012

Zanoni LZ, Biberg-Salum TG, Consolo CEZ, Espindola YD. Prevalencia da baixa acuidade visual em alunos do primeiro ano do ensino fundamental de uma escola pública. Rev AMRIGS. 2002; 54: 19-24.

Oliveira RCS, Kara-José N, Sampaio MW. Entendendo a baixa visão: orientação aos professores. Brasília: MEC/SEESP; 2000.

Gianini RJ, Masi E, Coelho EC, Oréfice FR, Moraes RA. Prevalência de baixa acuidade visual em escolares da rede pública, Sorocaba. Rev Saúde Pública. 2004; 38(2): 201-208. http://dx.doi.org/10.1590/S0034-89102004000200008

Kara-José N, Alves MR. O que fazer pela saúde ocular de nossas crianças. In: Kara-José NR, Alves MR. O olho e a visão. Petrópolis: Vozes, 1995. p. 79-84.

Published

2013-07-08

How to Cite

1.
Oliveira RS de, Parizotto AV, Caleffi MF, Beal C, Yeh WSS, Vicensi M do C. Visual acuity assessment in schoolchildren in the municipality of Herval d’Oeste, Santa Catarina state, Brazil. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2013 Jul. 8 [cited 2024 Dec. 22];8(28):180-6. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/rbmfc8%2828%29544

Issue

Section

Research Articles

Plaudit