Guidelines for Primary Health Care teaching in undergraduate medical education

Authors

  • Marcelo Marcos Piva Demarzo Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP
  • Rodrigo Cariri Chalegre de Almeida Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • João José Neves Marins Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Thiago Gomes da Trindade Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Maria Inez Padula Anderson Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Airton Tetelbom Stein Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Fabiano Gonçalves Guimarães Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Felipe Proenço de Oliveira Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Fernanda Plesmann de Carvalho Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Flávio Dias Silva Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Francisco Arsego de Oliveira Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Gustavo Tenório Carlos Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Jaciara Bezerra Marques Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Leika Aparecida Ishigama Geniole Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Lia Márcia Cruz da Silveira Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Maria Eugênia Bresolin Pinto Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Nayra Almeida da Silva Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Rodrigo Cechelero Bagatelli Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Sandro Rogério Rodrigues Batista Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Tânia de Araújo Barboza Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Thiago Dias Sarti Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM
  • Vitor Barreto Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Gustavo Diniz Ferreira Gusso Sociedade Brasileira de Medicina de Família e Comunidade - SBMFC
  • Mourad Ibrahim Belaciano Associação Brasileira de Educação Médica - ABEM

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc6(19)116

Keywords:

Education, Medical, Primary Health Care, Curriculum

Abstract

These are a set of guidelines built by the Brazilian Association of Medical Education (ABEM) and the Brazilian Society of Family and Community Medicine (SBMFC) with the aim of supporting medical schools in a practical and objective manner, when elaborating pedagogical-political projects on Primary Health Care (PHC). The advent of the Brazilian National Curricular Guidelines for Medical Education, which are approved by the Ministry of Education in 2001 have since improved the teaching of undergraduate medical students on PHC, but there are still wide variations in implementation and quality of it in medical curricula. These guidelines by ABEM/SBMFC partnership can exert considerable influence on medical curricula by establishing minimum requirements and core competencies for PHC in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Marcelo Marcos Piva Demarzo, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Possui graduação em Medicina pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (2000) e doutorado em Ciências Médicas pela Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto - Universidade de São Paulo (2005). Atualmente é Docente do Departamento de Medicina Preventiva da Escola Paulista de Medicina (UNIFESP). É especialista em "Medicina de Família e Comunidade" (pelo Hospital das Clínicas da FMRP-USP, 2003), em "Medicina do Exercício e do Esporte" (pela Sociedade Brasileira de Medicina do Esporte, 2006), e em "Ativação de Processos de Mudança na Formação Profissional em Saúde" (pela Fundação Oswaldo Cruz, 2006). Atua principalmente nas seguintes áreas: "Promoção da Saúde", "Atenção Primária à Saúde", "Educação de Profissionais de Saúde" e "Meditação Aplicada à Saúde".

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq

References

Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/ CES nº 4, de 07 de novembro de 2001. Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina. [online]. Brasília, DF; 2001. [capturado 1 nov. 2010]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES04.pdf

Gusso G, Marins JJN, Demarzo MMP, Belaciano MI, Almeida RCC, Stein AT, et al. Diretrizes para o Ensino na Atenção Primária à Saúde na Graduação em Medicina - SBMFC e ABEM. Cad ABEM. 2009 [online]; 5: 13-20. [capturado 1 nov. 2010]. Disponível em: http://www.abem-educmed.org.br/pdf_caderno5/atencao_primaria_saude.pdf

Brasil. Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica. Política Nacional de Atenção Básica. Brasília: Ministério da Saúde; 2006.

Published

2011-05-25

How to Cite

1.
Demarzo MMP, Almeida RCC de, Marins JJN, Trindade TG da, Anderson MIP, Stein AT, Guimarães FG, Oliveira FP de, Carvalho FP de, Silva FD, Oliveira FA de, Carlos GT, Marques JB, Geniole LAI, Silveira LMC da, Pinto MEB, Silva NA da, Bagatelli RC, Batista SRR, Barboza T de A, Sarti TD, Barreto V, Gusso GDF, Belaciano MI. Guidelines for Primary Health Care teaching in undergraduate medical education. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2011 May 25 [cited 2024 Jul. 3];6(19):145-50. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/116

Issue

Section

SBMFC Documents

Plaudit

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.