Bioethics and Internship in Medicine of Family and Community

An Educational Proposal

Authors

  • Rodrigo Siqueira-Batista Universidade Federal de Viçosa (UFV). Viçosa, Minas Gerais.
  • Keith Bullia da Fonseca Simas Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ.
  • Lourdes Luzón Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.
  • Stefania Salvador Pereira Montenegro Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga. Ponte Nova, Minas Gerais.
  • Andréia Patrícia Gomes Universidade Federal de Viçosa (UFV). Viçosa, Minas Gerais.

DOI:

https://doi.org/10.5712/rbmfc15(42)1957

Keywords:

Medical Education, Primary Health Care, Family Health

Abstract

The Medical Residency (MR) is considered the golden standard in terms of medical specialization in the country. Bioethics incorporates the list of compulsory subjects for the RM level qualification, noteworthy for the (i) increasing complexity of the work in health care and (ii) its incipient approach to the ethical problems in the formation of health professionals. Based on these considerations, the first “Graduation in Bioethics and Primary Health Care Workshop” was designed for the Internship Program in Medicine of Family and Community in the county of Rio de Janeiro (FCHRP-MSH-RJ). The objective of this workshop was to foster the debate on the aspects of bioethics in the professional practice of Primary Health Care/Family Health Strategy (PHC/FHS). The scope of the present article attempts to present the experience and contribute to discussions about the necessary address of ethical conflicts for the excellence of health care in the PHC/FMS.

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Author Biographies

Rodrigo Siqueira-Batista, Universidade Federal de Viçosa (UFV). Viçosa, Minas Gerais.

Doutor em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz. Professor do Programa de Pós-graduação em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva (PPGBIOS), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Professor Associado do Departamento de Medicina e Enfermagem, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil. Professor Titular do Curso de Medicina, Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga, Ponte Nova, MG, Brasil.

Keith Bullia da Fonseca Simas, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Rio de Janeiro, RJ.

Doutora pelo Programa de Pós-graduação em Bioética, Ética Aplicada e Saúde Coletiva (PPGBIOS), Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil. Assessora Técnica na Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro.

Lourdes Luzón, Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ.

Doutora em Medicina pela Universidade da Zaragoza (Espanha). Coordenadora técnica do Programa de Residência em Medicina de Família e Comunidade, Secretaria Municipal de Saúde do Rio de Janeiro.

Stefania Salvador Pereira Montenegro, Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga. Ponte Nova, Minas Gerais.

Estudante de Graduação do Curso de Medicina, Faculdade Dinâmica do Vale do Piranga, Ponte Nova, MG, Brasil. Membro do Núcleo de Estudos em Ciências Médicas.

Andréia Patrícia Gomes, Universidade Federal de Viçosa (UFV). Viçosa, Minas Gerais.

Doutora em Ciências pela Fundação Oswaldo Cruz. Professora Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde, Departamento de Medicina e Enfermagem, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa, MG, Brasil.

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Published

2020-03-23

How to Cite

1.
Siqueira-Batista R, Simas KB da F, Luzón L, Montenegro SSP, Gomes AP. Bioethics and Internship in Medicine of Family and Community: An Educational Proposal. Rev Bras Med Fam Comunidade [Internet]. 2020 Mar. 23 [cited 2024 Jul. 3];15(42):1957. Available from: https://rbmfc.org.br/rbmfc/article/view/1957

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